سایر اخبارفرهنگی

جشنواره عودنوازی برگزیدگانش را شناخت

 

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم شامگاه جمعه ۱۹ اسفند ماه با حضور دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد و علاقه‌مندان به موسیقی در قلعه پرتغالی‌های جزیره قشم برگزار شد.

به گزارش خانه موسیقی ایران،  در این مراسم ابتدا عادل پیغامی مدیرعامل منطقه آزاد قشم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دقایقی به سخنرانی پرداخت.

پیغامی گفت: ما موظفیم هویت و فرهنگ خودمان را پاس بداریم. هنر و فرهنگ جان ماست و از دست دادن این هنر و فرهنگ‌به معنای از دست رفتنِ موجودیت ماست. روایت است که چرا به انسان بزرگی مانند ابوعلی سینا چنین عنوانی داده‌اند. در واقع سینا اسم پدرش بود و ابوعلی کُنیه‌ای بود که به او داده بودند به این امید که صاحب پسری می‌شود که نامش علی خواهد بود. این اشاره به اهمیتِ گذشته و آینده در زندگی انسان‌های بزرگ دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم ادامه داد: موسیقی یکی از عناصر مهم فرهنگ و هنر است. مهمترین ویژگی انسان ناطق بودن است و آنجایی که کلام کم می‌آورد سراغ زبان‌های وسیع‌تر و پرگنجایش‌تر می‌رود که موسیقی یکی از این زبان‌ها است. تقدیر و تشکر می‌کنم از استادانی که قدم به جزیره قشم گذاشتند و به جشنواره عودنوازی اعتبار و جایگاه دادند.

در ادامه از محمدرضا درویشی ( پژوهشگر موسیقی و آهنگساز) و ارسلان کامکار ( آهنگساز و نوازنده عود) به عنوان شهروند افتخاری جزیره قشم تقدیر شد.

همچنین از ایوب زارعی (معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم) و عبدالرضا دشتی‌زاده (پژوهشگر میراث فرهنگی) برای ثبت جهانی عود تقدیر شد.

پس از تقدیر از این چهار نفر، مرتضی کریمی به اجرای عودنوازی پرداخت.

برگزیدگان این رویداد به شرح زیر هستند: 

برگزیدگان موسیقی نواحی در بخش جوان:

۱- ضیا بحری

۲- میلاد مقاتلی مطلق

۳- متین علیزاده

برگزیدگان موسیقی دستگاهی در بخش جوان: 

۱- اشکان نایبی

۲- رحمان مؤمنی

۳- محمد سام کیانی

شایسته تقدیر: ثمین محمدی

برگزیدگان موسیقی نواحی در بخش بزرگسال:

۱‌ _ رضا ترک‌نشین

۲ _ پیرش مراد گورانی

۳ _ سامانه رازقی

تقدیر از امیررضا صبیانی

برگزیدگان بخش موسیقی دستگاهی :

۱_ هیئت داوران هیچ‌کس را شایسته مقام اول ندانستند

۲_ مهرداد میرزاپور

۳_ محمدرضا حسن‌خانی

در این رویداد دو عدد ساز عود از ساخته‌های مسعود ملکی به قید قرعه به دو شرکت‌کننده جوان جشنواره به نام‌های آوا پریشانی و ایلیا تونک اهدا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا