1400/2/16 : پنجشنبه
تاریخ ارسال : 1400/02/01    

شروین مهاجر:

وضعیت تدریس موسیقی نابسامان و غیر اصولی است

شروین مهاجر(نوازنده و مدرس کمانچه) پیرامون وضعیت تدریس موسیقی در کشور گفت: اوضاع تدریس و آموزش موسیقی در کشور بسیار نابسامان و غیر اصولی شده و این مشکل دلایل زیادی دارد.
وضعیت تدریس موسیقی نابسامان و غیر اصولی است

شروین مهاجر(نوازنده و مدرس کمانچه) پیرامون وضعیت تدریس موسیقی در کشور گفت: اوضاع تدریس و آموزش موسیقی در کشور بسیار نابسامان و غیر اصولی شده و این مشکل دلایل زیادی دارد.

 

به گزارش سایت خانه موسیقی،به گزارش سایت خانه موسیقی، آزمون صلاحیت تدریس از سال گذشته توسط خانه موسیقی ایران برگزار می شود. بهره گیری از چندین استاد مجرب که سال ها نه تنها در حوزه اجرا که در حوزه تدریس موسیقی فعالیت داشته و با زوایای مختلف امر تدریس موسیقی به عنوان یکی از پیچیده ترین فعالیت های موسیقی آشنا هستند، منجر پربار شدن این آزمون ها شده است. همزمان با شیوع ویروس کرونا این آزمون ها بطور مستمر و بصورت آنلاین برگزار می گردد تا خللی در امر صدور کارت صلاحیت تدریس خانه موسیقی ایجاد نگردد. در همین راستا بر آن شدیم تا نظر برخی از استادانی که در ماه های اخیر در آزمون صلاحیت تدریس با خانه موسیقی همکار بودند را جویا شویم.

 

شروین مهاجر، نوازنده و مدرس کمانچه پیرامون وضعیت مدرسان و تدریس در کشور گفت: اوضاع تدریس و آموزش موسیقی در کشور به طور کلی از حدود سال ۱۳۸۰ تا به امروز بسیار نابسامان و غیر اصولی شده و این مشکل دلایل زیادی دارد که خود جای تحلیل فراوان دارد و در این مقال نمی گنجد. عدم نظارت صحیح و اصولی باعث شده بسیاری از هنرجویانی که صلاحیت تدریس آنها اول توسط هنرآموز مربوطه خودشان تایید نشده و دوره های آموزشی را تکمیل نکردند با صلاحدید شخصی و به جهت کسب درآمد یا تبلیغ اقدام به تدریس غیر اصولی کنند و این نظارت در ابتدا باید بر آموزشگاه ها و مدیران آنان صورت می گرفت و بسیار زودتر باید به این معضل آموزشی توجه می شد. بدیهی است با متمرکز نبودن بحث آموزش و ورود هنرجویانی که دارای صلاحیت و رزومه نیستند و با افزایش قارچ گونه آموزشگاه های موسیقی و به حراج گذاشتن مجوزها آسیب هنری و معیشتی بسیاری به کاربلدان و اساتید این حوزه وارد شده و موجبات ناراحتی و خسارت را برای افرادی که بدون تحقیق اقدام به انتخاب هنرآموز می کنند شده است.

 

وی در خصوص راهکاری های پیش نهادی اش برای بهبود وضعیت مدرسان موسیقی گفت:  ابتدا نظارت و تصویب قانون و ضمانت اجرایی قوانین مربوطه و اجرا بی چون و چرا توسط نهاد ذی ربط و مسئول بدون اعمال ارفاق و باند بازی و پارتی بازی و این که رزومه هنرمندان در اولویت باشد نه لزوما تحصیلات دانشگاهی چرا که بسیاری از اساتید و پیشکسوتان ما مدرک دیپلم دارند اما بسیار با سواد تر از لیسانس و فوق لیسانس های امروزه هستند که با اغماض و تغییر رشته دیگر به رشته موسیقی سعی دارند پشت مدارکشان پنهان شوند تا کم سوادی شان عریان نگردد. دوره آموزش و تحصیل موسیقی حداقل ۱۵ سال است نه ۴ سال.

 

مهاجر افزود: حمایت بخش خصوصی در کنار حمایت دولتی و حمایت همه جانبه انجمن صنفی و داشتن بیمه و اختصاص سوبسید فرهنگی موسیقایی می تواند به مدرسین حقیقی و راستین موسیقی کمک کند گرچه در سالیان گذشته این موارد در حد حرف باقی مانده و اقدامات محترم بوده اما کافی نبوده چرا که صدای هنرمندان و مطالباتشان یکدست و‌ همدل نیست. در دوران کرونا شدید ترین آسیب ها به هنرآموزان وارد شده و همین طور باید نظارتی بر فضا مجازی باشد و روشنگری گردد به جهت تشخیص سره از ناسره.

 

این مدرس و نوازنده کمانچه در خصوص نقش خانه موسیقی به عنوان مجری برگزاری آزمون های صلاحیت تدریس گفت:  گرچه دیر اما حرکت بسیار خوبی آغاز شده و نقش خانه موسیقی زمانی مشخص می شود که شاهد تداوم این طرح و اقدامات عملی و نتایج آن‌ باشیم و در این مهم تعجیل شود و زیادی کش پیدا نکند و همه سلیقه ها را در بر گیرد و در زمینه صلاحیت تدریس بهتر بود به متقاضیان بر طبق میزان آشنایی آنها بر شرح درسی خاص، مدرکی با ذکر رپرتوار تخصصی خاص داده می شد نه این که صلاحیت  کلی تدریس را فقط چک کنیم. مثلا ذکر میشد صلاحیت این هنرآموز فقط برای این دوره ها و کتب مشخص بلامانع است و به جای این که تمرکز کل مراکز آموزشی و رویدادهای هنری  کشور اعم از هنرستان، دانشگاه، آموزشگاه و جشنواره ها روی مثلا حفظ کورکورانه و بدون درک عمق ردیف ها باشد اول مشخص می شد چه ردیف هایی با کدام روایت خاص مورد تایید است و همین طور رپرتوار به شکل کلی شامل فرم موسیقی ایرانی، ردیف، قطعات ضربی و اتودها با ذکر کوک مشخص و تفکیک می شد.

 

وی افزود: همان طور که بارها در نشست ها و‌ مصاحبه ها عرض کردم تمرکز و اصرار بر اجرا ردیف فقط میرزا عبدالله که برای تار و سه تار نت نویسی و جمع آوری شده برای نوازندگان کمانچه و نی باعث انزجار هنرجویان از مقوله ردیف و برخورد شب امتحانی شده چرا که این اصرار از روی اجبار بدون درک و تحلیل و تفسیر ردیف و شفاف کردن محتوا و نغمات زیبای درون مایه آن بدون نت نویسی صحیح و اجرا درست و آموزش بدون تعصب نتیجه معکوس خواهد داشت.

 

شروین مهاجر در پایان سخنانش گفت: شرح دروس و رپرتوار هنرستان و دانشگاه ها باید بازبینی و اصلاح شود و ردیف های دیگر و سازهای ایرانی و موسیقی محلی و مقامی و سازهای آنها  باید به رسمیت شناخته شوند و مدارک دانشگاهی با ذکر تخصص و سبک نوازنده باشد و نباید تمام تمرکز بر سازهایی مثل تار و سه تار و کمانچه و سنتور و پیانو باشد. با توجه به حضورم در جلسات آزمون متوجه شدم دیگر همکاران محترم هم شرایط آزمون را تسهیل کردند و خیلی سخت نگرفتند و به اصطلاح اغماض هایی در مورد همه انجام شده که امیدوارم این لطف باعث تغییر ظرفیت اشخاص نگردد و همیشه هنرآموزها در حال ارتقا و رشد و بالا بردن سطح دانش و مهارت نوازندگی خود باشند و از مواردی که در صلاحیت و تخصص آنها نیست پرهیز کنند.



تبلیغات