1400/2/16 : پنجشنبه
تاریخ ارسال : 1400/01/29    

تقی ضرابی:

اقدامات خانه ‌موسیقی در پیشرفت و روند آموزش هنرجویان مؤثر است

تقی ضرابی(رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی) با اشاره به آزمون های صلاحیت تدریس گفت: اقدامات خانه ‌موسیقی در پیشرفت و روند آموزش هنرجویان در مکان‌هایی مانند آموزشگاه‌ها و حتی دانشکده‌ها مؤثر بوده است.
اقدامات خانه ‌موسیقی در پیشرفت و روند آموزش هنرجویان مؤثر است

تقی ضرابی(رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی) با اشاره به آزمون های صلاحیت تدریس گفت: اقدامات خانه ‌موسیقی در پیشرفت و روند آموزش هنرجویان در مکان‌هایی مانند آموزشگاه‌ها و حتی دانشکده‌ها مؤثر بوده است.

 

به گزارش سایت خانه موسیقی، در گفتگو با تقی ضرابی(رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران و مدرس پیشکسوت موسیقی) نگاهی داشتیم به فعالیت های خانه در سال 99 از جمله آزمون های صلاحیت تدریس. همچنین از منظر این مدرس پیشکسوت نگاهی به وضعیت آموزش و تاثیر آموزش موسیقی در نسل های آینده داشتیم. این گفتگو را با هم می خوانیم:

 

*سال گذشته برای اهالی موسیقی بسیار سال سختی بود، در همه عرصه‌ها از آموزش، اجرا تا تولید موسیقی با رکود شدید مواجه بودیم که تماماً ضررهای زیادی به اهالی موسیقی زدند، شما این وضعیت و نقش خانه را چطور می‌بینید و به نظر شما خانه چقدر توانسته به اهالی موسیقی کمک کند؟

فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می‌دهد و همه امورِ آن جامعه بستگی تام به فرهنگش به طور عام دارد؛ فرهنگ موسیقایی، نوشتاری، نقاشی و هر بخشی از فرهنگ که جامعه می‌تواند به طور کامل به آن وابستگی داشته باشد.  موسیقی هم بخشی از این فرهنگ است که میل فکری و سیرنشدنی انسان است که در مغز و روان انسان تأثیر بسیار زیادی دارد و چه موسیقی خوب و چه موسیقی بد می‌تواند هر فردی را در جامعه دگرگون کند.

پیشرفت هایی در سال گذشته داشتیم  مانند آزمون های صلاحیت تدریس که در خانه موسیقی انجام می شود انکارناپذیر هستند. من این موارد را به صورت خلاصه می‌گویم، اما بدیهی است در مرحله عمل یکی، دو سال زمان نیاز دارد تا مقدمات را فراهم کنیم، اما می‌بینید که این کار به راحتی انجام شده و تا حدودی اشتغال‌زایی جوانان در این زمینه و بخش‌های مختلف موسیقی فراهم شده است. در مکان‌هایی مانند آموزشگاه‌ها و حتی دانشکده‌ها، اقدامات خانه ‌موسیقی در پیشرفت و روند آموزشِ فردی و جمعی هنرجویان مؤثر بوده است.

همچنین موضوعی که ما به این سادگی از آن صحبت می‌کنیم چنانچه به عقبه آن بنگریم متوجه می‌شویم که یکسری از برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را طی کرده است تا به مرحله‌ای رسیده تا فعالیت‌های اینچنینی را انجام بدهند تا جایی که حتی توانسته در برخی مسائل جلوگیری از تهاجم فرهنگی بیگانه را داشته باشد. زیرا می‌دانیم آن‌ها پیوسته آماده نشسته‌اند که هر بخشی از موسیقی ما به نوعی ضعیف شود و آن‌ها از همان در ورود کنند.

خانه موسیقی در این موقعیت و جایگاهی که دارد به صورت نامرئی و مرئی از تهاجم فرهنگی هم جلوگیری می‌کند، زیرا اگر کلاس‌ها، آزمون‌ها و فعالیت‌های جانبی خانه موسیقی نباشد، کشورهای بیگانه از این ضعفی که پدید می‌آید استفاده خواهند کرد و به نوعی از همان نقطه ضعف وارد خواهند شد.

خانه موسیقی در حد خود و تا جایی که توانسته است، سرباز خط مقدم جبهه فرهنگی بوده و می‌دانم که بیش‌ترین فشار روی کسانی است که در خط مقدم هستند، به هر حال خانه موسیقی هم تا جای ممکن کارهایش را انجام داده و امیدوارم هرچه جلوتر می‌رویم انسجام کار بیشتر شود. اگر قرار است تقسیم کاری انجام شود روی همین موضوع تمرکز داشته باشیم و اگر قرار است اعتباری گرفته شود به صورتی باشد که در شأن هر دو طرف و کسانی باشد که به آن‌جا می‌آیند.

 

*خانه موسیقی در سال گذشته آزمون‌های صلاحیت تدریس را به عنوان یکی از فعالیت های اصلی دنبال کرد و خوشبختانه جلسات متعددی برگزار شد. تأثیر این  آزمون ها را در نسل آینده موسیقی چطور می‌بینید؟

موسیقی به‌قدری میزان مصرفش خصوصاً بین جوان‌ها بالاست که می‌توانم بگویم سیرنشدنی است، یعنی هرچه از فراورده‌های موسیقی بیشتر استفاده می‌کنند بیشتر جذب آن می‌شوند، وقتی ما چنین جذابیتی را می‌بینیم که زمینه کار داریم و کسانی هم می‌خواهند به این‌ها درس بدهند، با اشتیاقی که در بستر کار وجود دارد و کسانی هم که می‌خواهند تدریس کنند، اگر خدایی ناکرده قدری تزلزل یا نقطه‌ضعف داشته باشند، نتیجه عکس خواهیم گرفت، یعنی به جای دریافت نتیجه مثبت در جهت تکامل روحیه و روندِ رشد جوان‌ها، با بدآموزی‌ای که ممکن است در آموزشگاه‌ها توسط کسانی که کار خودشان را به خوبی بلد نیستند انجام شود، نتیجه معکوسی بگیریم.

باز مساله آن‌جا تمام نخواهد شد و این نتیجه معکوس متأسفانه همچنان در بخش موسیقی زایش خواهد داشت و مدام تبعات بد را اضافه خواهد کرد؛ جوانی که در آموزشگاه بصورت ناصحیح آموزش می‌بیند و در منزل برای اقوام و بستگانش اجرا می‌کند و این بدآموزی به نوعی اشاعه پیدا می‌کند و تأثیر این بدآموزی روی روح و روان کسانی که گوش می‌کنند و عکس‌العمل‌های مرئی و نامرئی که توسط همین انسان‌ها در جامعه رخ می‌دهد، احیاناً اگر نتیجه بدی را می‌بینیم تماماً در مسیر همان آموزش بد است.

موسیقی‌ای که بیس، صدا، هارمونی و فرم خوبی ندارد از همین بستر بیرون می‌آید، موسیقی‌ای که بخشی از آن متعلق به ما، بخشی عرب، بخشی ترک، بخشی لس‌آنجلس و... است تبدیل به کلاف سردرگمی به عنوان موسیقی می‌شود و تبدیل به خوراکی برای جوانان بی‌گناهی خواهد شد که جرم آن‌ها عشق و علاقه زیادی است که به موسیقی دارند و در چنین حالت و تهاجمی قرار می‌گیرند.

 

*قرار است در بهار سال جاری مسترکلاس هایی برای آن دسته از افرادی که در آزمون‌ها مردود شدند برگزار شود، چون در برخی موارد این افراد باید آموزش مباحثی را بگذرانند تا دوباره بتوانند به چرخه تدریس در آموزشگاه‌ها برگردند. نظر شما برای برگزاری این مستر کلاس ها در خانه موسیقی چیست؟

بهترین جایی که مسترکلاس‌ها می‌تواند برگزار شود همین خانه موسیقی است، چرا که همکاران ما در خانه موسیقی از نظر تخصصی دارای ظرفیت‌های بالایی هستند که می‌توانند این ظرفیت‌ها را با همان مقدمه‌ای که عرض کردم و عشق و علاقه‌ای که هست، صرفاً به خاطر عشق و علاقه‌ای که دارند منتقل کنند و زمانی که کار به این شکل منتقل و جذب می‌شود، ماندگارتر خواهد بود و جذاب‌تر پاسخ خواهد داد.

بنابراین بهترین جایی که می‌توان مسترکلاس‌ها را برگزار کرد خانه‌ موسیقی است، آن هم به چند دلیل که دلیل عمده آن عشق و علاقه و ظرفیت‌های بالا است و چون ما یک جامعه هستیم می‌توانیم همه را به نوعی متمرکز  کرده و در جایی به تجربه بگذاریم تا به آن عمل کنند.

 

*خانه موسیقی در سال گذشته توانست با رایزنی کمک‌هایی را(در قالب هنرکارت و غیره ...)برای اهالی موسیقی فراهم کند. در این رابطه چه نظری دارید؟

برخی فعالیت هایی که خانه موسیقی انجام می‌دهد قرار نیست  رسانه ای شود و هیچ اشکالی ندارد که دیگران متوجه آن نشوند، البته آن‌ها هم خیلی حیاتی و مهم است که اگر انجام نشود، مشخص نیست چه فاجعه‌ای بعد از اتفاقی که انجام نشده به بار خواهد آمد. همان‌طور که عرض کردم کار موزیسین خوشبختانه یا متأسفانه طوری است که شنونده زیاد دارد، یعنی یک نفر موزیسین می‌تواند هزار نفر را به سمت موسیقی خوب یا موسیقی بد بکشاند، بنابراین آن‌جا یک نفر عامل کار هست، اما هزار نفر شنونده دارد، اگر آن یک نفر کارش با حساب و ذات کار باشد تأثیر خوب خواهد گذاشت و اگر نه تأثیر بد.

در نتیجه اگر به نیازهای معیشتی هنرمندان پاسخ منفی به آن‌ها بدهیم آن‌ها در جاهای دیگر با بدآموزی‌ای که دارند ناخودآگاه با حالت افسرده که در وجودشان هست موسیقی‌ای را اجرا می‌کنند که شنونده‌اش دچار همان سردرگمی خواهد شد. بنابراین ما هر کاری بکنیم به طور غیرمستقیم به موسیقی خدمت کرده‌ایم و خدمت به موسیقی هویت و شخصیت جامعه را حفظ می‌کند.

 

*اندکی در مورد فعالیت‌ها و دغدغه ی شخصی خودتان بفرمایید.

من سعی می‌کنم همیشه مشغول به کار باشم چراکه هم خودم مشغول هستم و دیگران را هم به نوعی به همین شکل مشغول نگاه می‌دارم، تا جایی که در توان دارم مطالعه می‌کنم که این مطالعه در ارتباط با تخصصم است تا جایی را کم نگذارم. چراکه اگر ما در جایی فسادی ببینیم به علت کم‌کاری‌ای است که استادان انجام دادند یا اگر در جایی سقوط اخلاقی را شاهد باشیم، می‌بینیم که مدرسین آن‌ها، کار خود را به خوبی انجام ندادند و فرهنگی که باید به آن توجه می‌شده مغفول مانده است. بنابراین عمده فعالیت من در دانشگاه‌ها و هنرستان‌ها در آزمون‌های سراسری است که از کارشناسی تا دکترا می‌توانم نقش داشته باشم، در آن‌جا سعی می‌کنم خدایی ناکرده آلودگی یا خدشه‌ای به آن بخش وارد نشود. در خانه موسیقی هم با مسئولیت کوچکی که دارم سعی می‌کنم در جلسات جایگاه موجود را به خوبی حفظ کنیم تا خدشه‌دار نشود.

باور من این است که به طور کلی ما به خوبی می‌توانیم از موسیقی حفظ و حراست کنیم و کار موسیقی که کاری بسیار سخت و دشوار است و واقعاً نسبت به کارهای دیگر با توجه به عرایضی که داشتم هم تأثیر فراوانی دارد و هم این‌که خیلی ظریف و بسیار حساس است، به صورتی که یک نفر می‌تواند هزار نفر را بسازد، امیدوارم خداوند به همه ما کمک کند تا بتوانیم در این مسیر کارمان را به خوبی و اخلاص بیشتر و توان بهتر انجام بدهیم.

 

*اگر صحبت پایانی هست بفرمایید.

امیدوارم دست در دست هم بدهیم و خالصانه و عاشقانه در رشد و شکوفایی هرچه بیشترِ فرهنگ موسیقی ملی و آیینی مشارکت داشته باشیم و با کارنامه خوب از این دنیا برویم.



تبلیغات