1400/2/19 : یکشنبه
تاریخ ارسال : 1400/01/25    

سیامک جهانگیری:

برگزاری ورکشاپ می تواند برای بهبود آموزش موثر باشد

سیامک جهانگیری(نوازنده و مدرس نی) پیرامون وضعیت افراد متقاضی کارت صلاحیت تدریس گفت: اگر در آموزش موسیقی نقصانی وجود دارد باید برای آن راهکارهایی بگذاریم و جلسات، ورکشاپ ها و سمینارهایی برگزار شود که موثر باشند و اگر اشکالاتی هست برطرف شود.
برگزاری ورکشاپ می تواند برای بهبود آموزش موثر باشد

 سیامک جهانگیری(نوازنده و مدرس نی) پیرامون وضعیت افراد متقاضی کارت صلاحیت تدریس گفت: اگر در آموزش موسیقی نقصانی وجود دارد باید برای آن راهکارهایی بگذاریم و جلسات، ورکشاپ ها و سمینارهایی برگزار شود که موثر باشند و اگر اشکالاتی هست برطرف شود.

 

به گزارش سایت خانه موسیقی، آزمون صلاحیت تدریس از سال گذشته توسط خانه موسیقی ایران برگزار می شود. بهره گیری از چندین استاد مجرب که سال ها نه تنها در حوزه اجرا که در حوزه تدریس موسیقی فعالیت داشته و با زوایای مختلف امر تدریس موسیقی به عنوان یکی از پیچیده ترین فعالیت های موسیقی آشنا هستند، منجر پربار شدن این آزمون ها شده است. همزمان با شیوع ویروس کرونا این آزمون ها بطور مستمر و بصورت آنلاین برگزار می گردد تا خللی در امر صدور کارت صلاحیت تدریس خانه موسیقی ایجاد نگردد. در همین راستا بر آن شدیم تا نظر برخی از استادانی که در ماه های اخیر در آزمون صلاحیت تدریس با خانه موسیقی همکار بودند را جویا شویم.


سیامک جهانگیری(نوازنده و مدرس نی) پیرامون وضعیت افراد متقاضی کارت صلاحیت تدریس گفت: در مورد متقاضیان با دو دسته از افراد مواجه بودیم. اول گروهی که تحصیلات موسیقایی داشتند و به واسطه این تحصیلات با موارد آموزشی یا اصول و کتب آموزشی آشناتر بودند و به دلیل اینکه دوره های تخصصی تر هم دیده بودند بیشتر با موضوع آموزش و اینکه باید مسیر آموزشی یک هنرجوی مبتدی تا دوره متوسطه و بعضا عالی را می دانستند که چطور و با چه کتبی باید پیش ببرند. در خصوص مساله آموزش ساز از نظر اکول دست گرفتن ساز (ساز های بادی که مورد داوری من بود) بعضا شیوه تولید صدا، تنفس و آشنایی با موضوعایت اینچنینی برای دسته اول مشخص تر بود.

 

وی افزود: اما دسته دوم که اکثر موارد را شامل می شد، ما با افرادی مواجه بودیم که تحصیلا غیر مرتبط با موسیقی داشتند و یا صرفا دوره ای کوتاه آموزشی دیده بودند که می خواستند شروع به آموزش کنند. در این شرایط اصولا با موضوع آموزش آشنا نبودند، تجربه آموزش نداشتند، کتب آموزشی مربوط به ساز را نمی شناختند و مسیر و چگونگی نحوه برخورد و مواجهه هنرجو با مسیر آموزش را خیلی خوب نمی دانستند. طبیعتا در اینجا می تواند مساله آموزش مشکل ساز باشد برای اینکه بسیاری نگاهشان این بود که می خواهند هنرجوی مبتدی را درس بدهند در صورتی که هنر جوی مبتدی باید در شروع کار با مبانی به شکل درست تری روبرو شود و به شکل جدی تر و با اکول درست مواجه شود.

 

جهانگیری در خصوص راهکاری بری بهبود وضعیت آموزش نیز گفت: فکر می کنم جلسات تخصصی از طریق پیشکسوتانی که تحصیلات آکادمیک موسیقی دارند باید صورت بگیرد تا موضوعات آموزش موسیقی را بروز کنیم و ببینیم چه راهکارهایی برای همسان سازی و استاندارد سازی مساله آموزش در آموزشگاه ها و حتی در دانشگاه و هنرستان ها می تواند اتفاق بیافتند.

 

این مدرس و نوازنده نی در ادامه در باره نقش خانه موسیقی در برگزاری آزمون های صلاحیت تدریس گفت: بنظر من کاری که خانه موسیقی انجام می دهد بسیار خوب است از این لحاظ که یک بررسی انجام بشود از کم و کیف افرادی که در حال تدریس بخصوص در شهرستان ها هستند و این می تواند بسیار مثبت باشد. اما اگر ما معتقد به این هستیم که آموزش در شهرستانها ممکن است دچار نقصان باشد، باید برای آن راهکارهایی بگذاریم. جلسات، ورکشاپ ها و سمینارهایی که چاره ساز باشند و اگر اشکالاتی هست زمینه آن را بشناسند.

 

سیامک جهانگیری در پایان گفت: با توجه به حجم هنر جو هایی که وجود دارد -وخوشبختانه هر ساله بیشتر نیز می شود-  امکان اینکه در همه شهرستانها متخصص آموزش وجود داشته باشد، نیست. اما از دوستانی که دارند فعالیت می کنند می توان استفاده کرد. منوط بر اینکه با تعاریف مشخص، باز کردن موضوع آموزش، معرفی کتاب های موثر در امر آموزش، یکسان سازی موضوعاتی بنیادی آموزش موسیقی از طریق خانه موسیقی می تواند این اتفاق بیافتد و با برگزاری جلساتی برای بهبود آموزش راهکارهایی در نظر گرفته شود. 



تبلیغات