آلبوم های موسیقیسایر اخبارفرهنگی

قطعاتی از فرامرز پایور منتشر شد

 

مجموعه موسیقایی «قطعاتی از فرامرز پایور» مشتمل بر هم نوازی و تک نوازی آثار مرحوم فرامرز پایور آهنگساز، موسیقیدان و نوازنده پیشگام عرصه سنتورنوازی به همت رامتین نظری‌جو منتشر شد.

به گزارش خانه موسیقی ایران، «قطعاتی از فرامرز پایور» عنوان یکی از تازه ترین آلبوم های منتشر شده این روزهای فرآیند عرضه آثار موسیقایی است که به همت رامتین نظری‌جو توسط نشر ماهور پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

رامتین نظری‌جو درباره این اثر نوشته است: آلبوم پیش رو دومین مجموعه‌ای‌ است که به‌صورت رسمی از مجموعه‌ ریل‌های شخصیِ استاد فقید فرامرز پایور، موجود در آرشیو موسسه‌ فرهنگی‌ هنری ماهور، منتشر می‌شود.

در این مجموعه، برخلاف آلبوم پیشین که صرفاً شامل تک‌نوازی‌های استاد پایور بود، قطعاتی هم به‌صورت هم‌نوازی و گروه‌نوازی موجود است که همه‌ آن‌ها در مجموعه‌ حاضر برای نخستین ‌بار منتشر می‌شوند.

«چهار مضراب شور»، «چهار مضراب مخالف سه گاه»، «پرند و چهار مضراب دشتی»، «لزگی»، «چهارمضراب نوا»، «چهار مضراب چهارگاه»، «پیش درآمد اصفهان»، «ضربی حجاز»، «چهار مضراب دشتی»، آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.

فرامرز پایور در ۲۱ بهمن سال ۱۳۱۱ در تهران به دنیا آمد. پدرش هنرمند نقاش و استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران و پدربزرگش مصورالدوله، نقاش چیره‌دست دوره قاجار بود که با نواختن ویولن، سنتور و سه‌تار آشنایی داشت. پایور آموزش موسیقی را نزد استاد ابوالحسن صبا آغاز کرد و همچنین از محضر استادانی چون عبدالله دوامی و نورعلی برومند بهره برد.

فرامرز پایور یکی از برجسته‌ترین شاگردان استاد صبا بود و تا سال ۱۳۳۶ که استاد صبا درگذشت از آموزش‌های وی بهره برد.

وی از سال ۱۳۳۳ فعالیت خود را در وزارت فرهنگ و هنر وقت و از سال ۱۳۳۷ تدریس سنتور را در هنرستان عالی موسیقی ملی آغاز کرد.

زنده یاد پایور به عنوان آهنگسازی تحصیل کرده که در نوازندگی سنتور به سبک و شیوه خاص خودش دست‌یافته بود هارمونی و کمپوزیسیون را در کلاس استاد بزرگ آن زمان، امانوئل ملیک اصلانیان آموخت. در سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصیلات کلاسیک از طرف وزارت فرهنگ و هنر به انگلستان فرستاده شد. از دانشگاه کمبریج در زبان و ادبیات انگلیسی دانشنامه گرفت و در تمام این سال‌ها تلاش فراوانی برای معرفی موسیقی ایرانی و سنتور به محافل علمی و هنری دنیا داشت.

فرامرز پایور در بیش از نیم قرن فعالیت حرفه ای خود صدها اثر مکتوب و صوتی منتشر و صدها برنامه صحنه ای در ایران و اکثر نقاط جهان اجرا کرد که همگی در اعتلا و ارتقا کیفی موسیقی ایرانی تاثیرات فراوانی برجای گذاشت.

در سال ۱۳۸۶ و در آخرین تجلیلی که خانه موسیقی از وی کرد خواهر وی تندیس و لوح تقدیر را از طرف این هنرمند دریافت کرد.

یک دیدگاه

  1. خدا رحمتش کند. ایشان نابغه تکرار ناشدنی هنر بود که با در جمع سایر نخبگان موسیقی نظیر استاد شجریان و… آثار ممتاز و تکرار نشدنی آفرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا