اخبار خانه موسیقیاخبار-بنرسایر اخبارفرهنگیکانون سازندگان ساز

با متد ایرانی نمی توان گیتار اسپانیایی ساخت

 

ندا حبیبی:  کارگاه آموزش ساخت گیتار با حضور” بابک شیدایی” ، بیست و دوم شهریور ماه در خانه موسیقی با شرکت هنرجویان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش خانه موسیقی ایران، کارگاه با گرامیداشت یاد مرحوم “سیاوش طهماسبی”  سازنده نام آشنا ساز گیتار آغاز شد و سپس شیدایی تاریخچه مختصری از گیتار و انواع آن را شرح داد.

او روش سنتی ساخت گیتار که از اسپانیا برمی آید را بهترین شیوه ساخت دانسته و در مورد امتیازهای این شیوه نسبت به دیگر روشهای آلمانی ژاپنی و… توضیحاتی ارائه داد. او دست ساز بودن قطعات را در ساخت ساز بسیار ضروری دانست.

شیدایی به همه سازندگان توصیه کرد تا شناخت بالایی نسبت به انواع متریال موجود در بازار ایرانی و جهانی داشته باشند تا بتوانند همواره با توجه به شرایط بهترین انتخاب را انجام دهند. مثال هایی از انواع چوب و استحکام آن و انتخاب چوب برای صفحه رویی و نیز نحوه تشخیص کیفیت چوب مانند نداشتن گره و موج و … از جمله مباحث مطرح شده در این بخش بود.

تشریح جزییات ساختار ساز گیتار و اهمیت ساخت صفحه رویی که به عنوان ژنراتور صدا عمل می‌کند ادامه‌دهنده مباحث کلاس بود که منجر به توضیحات مفصلی پیرامون ساخت دسته ساز و اتصالات مخصوص و روش‌های اجرایی شد.

شیدایی درباره تهیه ابزارآلات و چسب و متریال مهم دیگر توضیح داده و همچنین توصیه‌های مفصلی پیرامون شرایط آب و هوایی و رطوبت کارگاه ساخت ساز ارائه داد. از دیگر موارد مطرح شده در این کارگاه مباحث کاملا تخصصی و تجربی در مورد زوایا، اندازه ها، پل بندی و کوک صفحه بود.

پایان بخش این کارگاه به صورت پرسش پاسخ شامل مواردی در مورد منابع آموزشی، کارایی فیبر کربن، نحوه تهیه متریال، ابداعات شخصی در ساخت ساز، برآوردهای مالی شروع کار و جزییات فیزیکی ساز گیتار بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا