1398/3/2 : پنجشنبه
تاریخ ارسال : 1397/12/18    

«شب پاليزبان» یادبود استاد فرامرز پایور برگزار شد

یادبود استاد فرامرز پایور با عنوان «شب پالیزبان» به همت مینا افتاده مدرس پیشکسوت موسیقی ایران، شامگاه پنجشنبه ١٦ اسفندماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
«شب پاليزبان» یادبود استاد فرامرز پایور برگزار شد

یادبود استاد فرامرز پایور با عنوان «شب پالیزبان» به همت مینا افتاده مدرس پیشکسوت موسیقی ایران، شامگاه پنجشنبه ١٦ اسفندماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش سایت خانه موسیقی به نقل از روابط عمومی برنامه، یادبود استاد فرامرز پایور باهمکاری انجمن موسیقی ایران، بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و مؤسسه فرهنگی هنری پایور به اهتمام مینا افتاده برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدرضا فیاض آهنگساز، مدرس موسیقی و نوازنده سنتور به دعوت مجري روي سن حاضر شده و ضمن خوش آمدگويي به حضار گفت: هيچ وقت محضر استاد فرامرز پایور را درك نكردم و اين مسئله قبح انكار ناپذيري داشت، طبيعي است اينجا حاضران زيادي هستند كه به اين محضر محشور شده و با جزئيات زياد مكتب استاد و زير و بم آن آشنايي دارند، در هر صورت بسيار دشوار است كسي مانند من كه بيرون از ماجرا بوده درباره اين استاد صحبت كند، اگر بخواهم مثالی بزنم موضوع مانند كوهنوردي است كه قصد صعود به قله را دارد و در مسير گاهي سربالايي دارد و گاهي سرپاييني. اما سرگذشت من شبيه كسي است كه در دشت ايستاده و به كوه نگاه مي كند و اين كاملا جايگاه من و استاد پايور را تشريح مي كند، گاهي فكر مي كنم قسمت اين بوده كه محضر استاد را درك نكنم و صرفا از دور محو عظمت و سترگي آن شده ام.

او ادامه داد: بدون شك استاد پايور يكي از بزرگ ترين قله هاي تاريخ موسيقي قرن است، او ٧٦ سال از قرن را در حضور كنش هاي بي انتها داشته و حضور او در قرن آتي به دلايل مختلف ادامه پيدا خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی اضافه كرد: در واقع از دور كه به استاد نگاه مي كنم درباره يك نفر صحبت نمي كنم گویا اين شخصيت يگانه چندين حوزه را يك تنه و به صورت متواضعانه پوشش داده است. به لحاظ شخصي نام او را در ٥ سالگي و در برنامه هاي تلويزيوني ديدم و تا جواني از او تصاوير مختلفي در ذهنم با رويكردهاي مختلف نفش بسته است، نكته جذاب اين است كه اين رويكرد امروز در استاد مينا افتاده نمود پيدا كرده است.

او تاكيد كرد: فرهنگ در قرن هاي اخير به معني فعلي نبوده و بيشتر معناي زمينی داشته كه بايد آنرا حاصلخيز كرد و اين زمين كه همان فرهنگ باشد درباره پايور هم صدق مي كند، در حقيقت او زميني داشته و در تمام مدت فعاليت خود سعي در شكوفايي و حاصلخيزي آن داشته است.


بعد از اتمام سخنراني اين مدرس و محقق موسيقي، كليپي كه گوشه اي از فعاليت ها و زندگي نامه ايشان بود از نمايشگر پخش شد.

در ادامه برنامه سه اجرا بصورت گروه نوازی، یک اجرای دونوازی و یک اجرای تک نوازی با هنرمندی گروه های مختلف روی صحنه حضور پيدا كردند.

قطعه اي براي سه تار و اركستر به هنرمندي هیلا فیض پور (تار، سرپرست گروه)، مجیدکولیوند (سنتور)، عرفان خالدی (تار)، سعید میرزا حسینی (نی)، مینو اصحابی(کمانچه، )بهنوش کاظمی زاده (کمانچه آلتو)، ندا چراغیان (عود)، سیاوش الهی نیا (رباب)، سپیده شایان راد (تمبک) و روناک محرابی (تکنواز سه تار) روي صحنه اجرا شد.

بخش بعدي (فالگوش و پرنيان) كه دونوازي تار و سنتور بود با هنرمندي كسرا منصر (تار) و مهران آقاخاني (سنتور) روي صحنه حاضر شدند.
رنگ هفت پيكر : پيش پرده و رنگ هاي هندي ، خوارزم و دسته جمعي به هنرمندي گلنوش صالحی (تار،سرپرست گروه)، ماهنوش صالحی (سنتور)، فردین میرزا حسینی(کمانچه)، حجت فرجيان (عود)، علي توكلي (رباب) و گوهرناز مسائلي (تمبك) به اجراي برنامه پرداختند.

تك نوازي سنتور با هنرمندي بابك بوبان از ديگر بخش هاي اجرايي اين برنامه بود.

حسن ختام اين يادبود (شب نيشابور) با شعري از خيام و با هنرمندي پگاه زاهدي (سرپرست گروه، سنتور)، سهيل كاكاوند(تار)، صادق شاه ولايتي (كمانچه)، دل آرا ابراهيمي (قيچك)، كيارش بكتاشيان (ني)، ياسمين شاه حسيني (عود)، آناهيتا رمضاني (رباب)، سينا خشك بيجاري (تمبك) و امير اثني عشري (آواز) بود.

پیمان آذرمینا درباره شب پالیزبان توضیح داد: از چند  ماه پیش با مشورت از خانم مینا افتاده که اولین استادم محسوب می شوند این موضع را مطرح کرده  و ایشان خیلی از این حرکت استقبال کرد. در نتیجه این حرکت در گروهی که اکثرا دوستان نوازنده هستند مطرح شد و مورد استقبال نیز قرار گرفت. در طی این 3 ماه برنامه ریزی های زیادی برای امشب صورت گرفت و 3 گروه موسیقی هم برای اجرای برنامه به ما اعلام آمادگی کردند که در نهایت بدین شکل که امشب شاهد آن بودید تهیه و تنظیم شد.

او ادامه داد: از کارهای انجام شده برای امشب تهیه کتابچه ای بود که در آن مطالبی از استاد مشکاتیان، بابک بوبان، برادرم پژمان آذرمینا و همچنین توضیحات بنده درباره قطعه "شب نیشابور" قرار دادم، من در تمام این مدت خیلی دنبال قطعه ای برای حسن ختام برنامه میگشتم اما در نهایت به قطعه "شب نیشابور" رسیدم که امشب با صدای امیر اثنی عشری توسط گروه اجرا شد و جزئیات بیشتر درباره این کار در کتاب مطرح شده است.

مینا افتاده هم درباره یادمان استاد پایور گفت: مدتها به فکر برگزاری چنین اجرا و بزرگداشتی برای استاد پایور بودم اما موقعیت آن شکل نمی گرفت که در نهایت با کمک علی ثابت نیا این اتفاق افتاد، مدیرعامل انجمن موسیقی این سالن را برای ما تهیه کرده و من نیز با کمک بچه های کلاس استاد پایور و همچنین بچه های هنرستانی که همگی معلم کلاس های گروه نوازی بودند گروه ها اجرایی امشب را تنظیم کردیم. یکی از اتفاقات خوبی که رخ داد این بود که هیچ یک از بچه ها من را به عنوان معلم نمی شناختند و همگی به بزرگی و به خاطر نام استاد پایور برای همکاری پیش قدم شده و طالب بودند .هدف اصلی من این بود که بگویم بچه های نسل دوم و سوم بعد از ما همچنان پیرو راه این استاد بزرگ هستند و گویی به تازگی هنر او در حال کشف شدن است اما چه صد حیف که او را امروز در کنار خود نداریم، در پایان خوشحالم که به هدفم رسیده و شب خوبی را سپری کردیم.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

تبلیغات