1398/6/1 : جمعه
کد خبر : 100246
تاریخ ارسال : 1390/04/01    ساعت ارسال :

در مراسم تقدیر از ثبت کنندگان موسیقی خراسان عنوان شد/

تنها 5 نفر از بخشی های خراسان باقی مانده اند

مراسم تقدیر از تلاشگران ثبت موسیقی بخشی های خراسان در فهرست میراث معنوی یونسکو، روز گذشته در خانه هنرمندان برگزار شد.
تنها 5 نفر از بخشی های خراسان باقی مانده اند

مراسم تقدیر از تلاشگران ثبت موسیقی بخشی های خراسان در فهرست میراث معنوی یونسکو، روز گذشته در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سایت خانه موسیقی، این مراسم با حضور معاون دفتر مركزي يونسكو در بانكوك، رئيس دفتر منطقه‌اي يونسكو در تهران، دکتر محمد سریر، محمدرضا سعيدآبادي(دبیر کل ملی یونسکو)،حمید رضا نوربخش، هوشنگ جاوید، بهروز وجدانی، نصرالله ناصح پور و تنی چند از پژوهشگران و موسیقی دانان، روز گذشته در خانه هنرمندان برگزار و طی آن از تلاشگران ثبت موسیقی بخشی خراسان در فهرست میراث معنوی یونسکو تقدیر شد.

با ثبت میراث معنوی دولتها موظف می شوند آنها را حفظ کنند
دکتر محمد سریر، رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی، در ابتدای این مراسم گفت : در دهه 90 مبحث ثبت میراث معنوی در یونسکو مطرح شد. برخی کشور ها برای ثبت میراث معنوی،  آئین ها و سنت ها و مواردی که می توانست متعلق به میراث جهانی باشد و همچنین در زمینه موسیقی فعال شدند و بخش هایی از موسیقی شان را به ثبت رساندند. ما هم در خانه موسیقی و کمیته ملی موسیقی یونسکو در مورد ردیف اقدام کردیم و در نهایت با کمک  میراث فرهنگی ردیف موسیقی ایران را در یونسکو ثبت کردیم.


وی در ادامه با اشاره به در خواست کشور آذربایجان برای ثبت موسیقی بخشی خراسان گفت: چندی پیش نامه ای هم از یونسکو آمد مبنی بر اینکه کشور آذربایجان می خواهد موسیقی مقامی خراسان را به عنوان میراث معنوی خودش ثبت کند. البته شاید به این دلیل بود که زبان آذری هم در آنجا تکلم می شود. خوشبختانه ما فوری اقدام کردیم و با کمک دوستان این پرونده را آماده کردیم و با همکاری پژوهشگران و همچنین سازمان میراث سال گذشته موسیقی بخشی های خراسان را به ثبت رساندیم.

وی در انتها افزود : اهمیت ثبت میراث معنوی به غیر از اعتبارات بین المللی، این است که دولت ها و هم یونسکو موظف می شوند که این میراث را حفظ کنند و آن را برای نسل های آینده باقی می ماند و می تواند به حفظ بخشی از هویت ملی ما کمک کند. ما با ثبت موسیقی بخشی های خراسان توانستیم توجه داخلی را به این موضوع جلب کنیم و باید موسیقی  نواحی دیگر ایران را هم به ثبت برسانیم .

ثبت میراث معنوی برای به ظهور رساندن ظرفیت ها و خلاقیت هاست

در ادامه اين مراسم محمدرضا سعيدآبادي، دبير كل ملي يونسكو با اشاره به ثبت آثار و میراث جهانی در یونسکو گفت: آخرین دسته بندی ثبت، میراث ناملموس است در در سالهای اخیر در یونسکو شکل گرفته است. کانونی ترین موضوع در مبحث ثبت، تنوع فرعنگی است. اگر سازمان های جهانی به این تنوع فرهنگی اعتقاد دارند، اگر تنوع زیستی برای جامعه ی بشر ضروری است، قطعا تنوع فرهنگی و نشان دادن نماد های مختلف فرهنگی هم برای توسعه جامعه بشری لازم و ضروری است.زیرا بسیاری از طیف های رنگین کمان زیبایی که در جهان وجود دارد هنوز ناشناخته است.  مبحث ثبت میراث ناملموس برای حساس کردن و به ظهور رساندن این نمادها و ظرفیت ها و خلاقیت هاست.

وی درباره دلیل ثبت میراث نا ملموس گفت: مرگ یک نوازنده، مرگ ساز و موسیقی خواهد بود. اگر این آثار ثبت نشود و احتمام برای نگهداری، حفظ، ترویج و انتقال آن به نسل دیگر صورت نگیرد می تواند پایان آن هنر باشد. مرگ یک معمار ایرانی ممکن است به پایان آن هنر و معماری باشد.

سعيدآبادي در ادامه گفت: از دید من مرگ میراث نا ملموس و معنوی ، یک مرگ خاموش است در حالی که مرگ میراث فرهنگی، مرگ صدا دار است. اگر یاد بود یا نماد فرهنگی منطقه ای فرو بریزد همه متوجه خواهند شد و افکار عمومی به آن سمت می رود. اما کمتر کسی متوجه مرگ یک خلاقیت هنری می شود. و به خاطر همین فرق در نوع زوال و مرگی که می تواند در میراث نا ملموس و میراث فرهنگی صورت بگیرد ، نیازمند اهتمام و جدیت بیشتر ما برای نگهداری و حفاظت و ثبت آثار است.

سعيدآبادي در پایان گفت: از ميان 7 پرونده ثبت شده در لیست جهانی يونسكو، موسيقي بخشي‌هاي خراسان که مجموعه ای از شعر، ادبيات، عرفان و اخلاق را در بر مي‌گيرد ثبت شده است و اين پرونده با جديت و حمايت خانه موسيقي، پژوهشگران و هنرمندان بخشي در اين حوزه آماده شد. ثبت يك اثر در يونسكو پايان راه نيست بلكه شروع راه ديگري است و نشان‌دهنده قدمت فرهنگي است اما نشان‌دهنده اين خواهد بود كه براي ارتقاء آن به نسل‌هاي بعدي نيز بايد تلاش كرد

در ادامه مراسم "اي تين كلمنت"، معاون دفتر مركزي يونسكو در بانكوك با قدردانی از برگزار کنندگان این برنامه گفت: اين مراسم اولين بزرگداشت موسيقي بخشي‌هاي خراسان است كه با حمايت خانه موسيقي و يونسكو برگزار شده است به عقيده من اين فعاليت‌ها به منظور بزرگداشت خلاقيت است.

پس از سخنان كلمنت فيلم كوتاه موسيقي بخشي خراسان که به همراه پرونده اين اثر كه به يونسكو ارسال شده، پخش شد و سپس "چونلي هان"، رئيس دفتر منطقه‌اي يونسكو در تهران نيز در خصوص ثبت موسيقي بخشي‌هاي خراسان به سخنرانی کرد.

7 پرونده از ایران در میراث ناملموس جهانی یونسکو ثبت شده است

در ادامه مراسم بهروز وجداني ،پژوهشگر موسيقي و تهيه‌كننده پرونده ثبت موسيقي بخشي‌هاي خراسان در باره سابقه ایران در ثبت میراس نا ملموس در یونسکو گفت: ایران سال در سال 2005 از تصويب كنوانسيون حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس، به آن ملحق شد و از آن پس در سال 2009 پرونده "رديف‌هاي موسیقی سنتي ايران" و پرونده "نوروز" كه بخش عمده‌اي از آن نيز به موسيقي اختصاص داشت را ارسال کرد. در سال 2010 ، 5 پرونده از ايران به ثبت رسيد كه یکی از این پرونده ها موسیقی بخشی های خراسان است.

وجداني در باره فیلمی که به همراه پرونده به یونسکو ارسال شده گفت: اين فيلم طبق ضوابط و استانداردهای يونسكو ساخته شده و يك و  همراه با مطالب و عکس های مربوط به موسیقی بخشی خراسان، براي ثبت ارسال شده است. در اين فیلم10 بخشي شاخص نمونه‌هاي بارزي از موسيقي آييني، جشن و شادي، مذهبي و موسيقي مرگ را اجرا مي كنند.

تنها 5 نفر از بخشی های خراسان باقی مانده اند؛ بقیه مقام نوازند
پس از سخنان وجدانی، هوشنگ جاويد پژوهشگر موسيقي نواحی، در ابتدای سخنانش در باره لزوم ثبت موسیقی دیگر نواحی ایران گفت: ما بايد اقداماتي در جهت ثبت هرايي‌هاي مازندران، مقامات تنبور كرمانشاه، بيت و حيران‌خواني كردستان و آذربايجان غربي، آواز داغلارهاي قشقايي و موسيقي تركمن‌هاي ايران انجام دهيم.

جاوید افزود: آن چیزی که در سطح ملي مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد دو بيتي‌خواني‌هاي ايران است كه در حال نابودي است. ثبت آيين‌ها و آوازهاي كار و لالايي‌هاي ايران نيز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا لالایی ها برای ایرانی ها فرهنگ ساز بود و ماباید در جهث ثبت آن تلاش کنیم.

وی با ابراز خوشحالی از این که پرونده بخشی های خراسان به ثبت رسیده گفت: از همه کسانی که برای ثبت این پرونده در میراث جهانی تلاش کرده اند تشکر می کنم اما دلتنگم از اینکه الان تنها 5 بخشی در خراسان داریم و بقیه مقام نواز هستند و حال دو نفر از همین بخشی ها هم اصلا مساعد نیست.

وی افزود: در آموزشگاه هایی که ایجاد شده تنها نوازندگی و تکنیک های نوازندگی یاد داده می شود اما پشت زمینه فرهنگی را آموزش نمی دهند . همه به صورت مقلد در آمده اند که بعد از یاد گرفتن چند ترانه به خیال خودشان مقام دان شده اند. به غیر از این 5 نفر بخشی که باقی ماندند، نیمچه دوتار نوازانی هستند که همه مدعی اند.

وی در ادامه گفت : سبک بخشی های خراسان در هر جا فرق می کند. این سبک ها اصلا در نظر گرفته نشده  و الان همه با هم در آمیخته است. امیدوارم با همین حرکتی که انجام شده و حمایت هایی که بعد از ثبت این میراث معنوی خواهد بود، تمام این آسیب هایی که به موسیقی بخشی های خراسان وارد شده، از بین برود و همچنین وضع معیشتی این بخشی ها هم بهتر شود.

این مراسم با تقدير از بهروز وجداني، هوشنگ جاويد،مجتبي قيطاقي، انگجي، شروين گودرزي ادامه یافت و با دوتار نوازي مجتبي قيطاقي به پايان رسيد.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

تبلیغات