از رسانه های دیگرکانون پژوهشگران

مروری بر تصاویری از دنیای موسیقی

برای روز ملی «آواها و نواهای ایرانی»

 

زمانی که نامی از موسیقی می‌آید، دقیقا نام و اثر کدام یک از هنرمندان موسیقی در ذهنتان تداعی می‌شود؟ موسیقی را با کدام هنرمندانش می‌شناسید؟ اصلا هرگاه که می‌خواهید کارهای روزمره را انجام دهید چقدر به سمت موسیقی می‌روید؟ چقدر موسیقی ایرانی و چقدر هنرمندان خارجی را ترجیح می‌دهید و اصلا تا چه حد موسیقی در بهترین لحظه‌های زندگی شما همراهتان بوده است؟

به گزارش خانه موسیقی ایران و به نقل از خبرگزاری ایسنا، موسیقی پدیده‌ای است که هر انسانی به هر جهت، چه مستقیم و چه غیرمستقیم با آن سر و کار دارد. موسیقی هنری است که بخواهیم یا نخواهیم در زندگی ما هست، حال آن موسیقی نواخته شده با آلات موسیقی باشد یا صدای پرندگان و همچنین صدای اذان موذن که از گلدسته‌های مسجد به گوش می‌رسد.

موسیقی هنری است که بیش از سایر هنرها در زندگی انسان اثرگذار است و چه در شادی باشد، چه در غم و حتی کارهای روزمره ما را همراهی می‌کند و شاید حتی از کتاب هم برای انسان دوست بهتری باشد!

بارها برای هر کدام از ما پیش آمده که در وقت تنهایی به موسیقی پناه برده‌ایم، با آن گریسته‌ایم و یا در شادترین لحظات زندگی خود نیز موسیقی بخش مهمی از خاطراتمان بوده و اینگونه است که به محض پخش شدن قطعاتی که با آنها خاطره داریم، تصاویر لحظات مختلف زندگی ما در ذهنمان مرور می‌شود.

به هر حال هر فردی بسته به سلیقه و علایق خود به موسیقی در لحظات مختلف زندگی‌اش به موسیقی پناه می‌برد و حتی می‌توان گفت لحظه به لحظه زندگی خود را با آن طی می‌کند.

البته که موسیقی خوب می‌تواند نوع نگاه و اندیشه افراد به زندگی را گسترش ببخشد و دریچه جدیدی از معنا را به روی آنها باز کند.

حال به جهت اثر بسیار زیاد موسیقی در روح، اندیشه و زندگی بشر، مهم است که گوشمان را به چه چیزی می‌سپاریم و زندگی خود را با چه نوع از آواها سپری می‌کنیم.

ایران هم همواره کشوری بوده که موسیقی در آن از جایگاه بالایی برخوردار بوده و به هر طرف از این کشور که بروید با رنگ و بوی متفاوتی از موسیقی مواجه می‌شود و البته بسیاراند هنرمندان عالی موسیقی در ایران که اگر بخواهیم از همه آنها یاد کنیم، نیازمند یک لیست بلند بالا و حتی بی‌پایان خواهیم بود.

در کشورمان چند سالی است که روزی به نام موسیقی در تقویم جای گرفته است. بر این اساس سالروز وفات صفی‌الدین ارموی پس از درگیری‌های بسیار بر سر نام‌گذاری مناسبتی به نام موسیقی، به عنوان روز ملی «آواها و نواها» شناخته شد.

تصویر انتهایی خبر متعلق به زنده یاد رهی معیری و زنده یاد پیرنیا است. همچنین عکس ابتدایی خبر گوشه ای از ضبط برنامه خاطره انگیز گلها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا