1401/7/12 : سه شنبه
تاریخ ارسال : 1401/06/28    

برگزیده ششمین جایزه دوسالانه کتاب مطرح کرد

انتخاب منطقی داوران باعث دلگرمی شرکت کنندگان دوسالانه کتاب بود

علی کاظمی نوازندۀ تار و سه تار، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایرانی و برگزیده ششمین دوره جایزه دوسالانه کتاب در خانه موسیقی ایران در مورد حضور در این رویداد با ما به گفت و گو نشست.
انتخاب منطقی داوران باعث دلگرمی شرکت کنندگان دوسالانه کتاب بود

 

 

غزل نهانی: هفتمین دوسالانه کتاب و آلبوم موسیقی در راه است.

جایزه ای که بعد از وقفه ای طولانی به دلیل شیوع کووید و مواردی دیگر قرار است امسال با انتخاب بهترین ها برگزار شود.

این روزها بیشتر از هر زمان دیگری علاقمندان، پژوهشگران، نویسندگان و آهنگسازان درصدد هستند تا در این دوره حضور داشته باشند و در حال ارسال آثارشان هستند.

اما معمولا نشستن پای صحبت افرادی که برگزیدگان دوره های پیشین هستند به نوعی جالب و درخور توجه است. به خصوص آنانی که در میان صدها اثر و با انتخاب داوران برگزیده اصلی بوده اند.

در ششمین دوره دوسالانه کتاب و آلبوم موسیقی و در بخش کتاب های آموزشی علی کاظمی برای تالیف کتاب "60 چهار مضراب" برگزیده شناخته شد.

علی کاظمی نوازندۀ تار و سه تار، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایرانی است و آلبوم های موسیقی خسروانی، کنسرت زمستان، عشیران و..از او به انتشار رسیده و همچنین کتاب "تحریر در آواز ایرانی" از جمله نوشته های اوست.

با علی کاظمی در خصوص تجربه حضور در این رویداد به گفت و گو نشسته ایم..

 

 

پروسه نگارش کتاب به عقیده من فرآیند جذابی است، از شکل گیری ایده تا به ثمر نشستن آن. مشتاقم در مورد دلایل نگارش کتاب 60 چهارمضراب برای تار (از استادان میرزاحسینقلی، درویش‌خان، مرتضی نی‌داوود، غلام‌حسین بیگجه‌خانی، لطف‌الله مجد، جلیل شهناز و فرهنگ شریف) از زبان شما بشنوم..

 

در واقع داستان نوشتن این کتاب کمی عجیب پیش رفت. ابتدا بنا بر علاقه شخصی و حرفه ای نیت کرده بودم  روی سیر تحول چهار مضراب تحقیق کنم و طبیعتا بر اساس مستندات صوتی که در دسترس هست باید تحقیق از اواخر دوره قاجار شروع می شد.

اما وقتی شروع به کار کردم با این واقعیت مواجه شدم که در این زمینه کمبود منابع آوانگاری شده وجود دارد، یعنی یا بسیاری از چهارمضرابهایی که من میخواستم روی آنها تحقیق کنم آوانگاری نشده بودند یا اگر موجود بودند آن دقتی که برای کار پژوهشی که من دنبال انجامش بودم را نداشتند، میدانید که اغلب آنچه از این چهار مضراب ها در دسترس ماست صرفا نسخه صوتی است و برای چنین پژوهشی نیاز به منابع مکتوب در این زمینه داشتم.

این ماجرا باعث شد که تصمیم بگیرم چهارمضراب هایی که برای پروژه تحقیقاتی ام در نظر داشتم را آوانگاری کنم.

 یعنی به جای بررسی سیر تحول، آوانگاری ها شد الویت کاری من که بسیار هم زمان بر بود.

شما در نظر بگیرید باید آرشیو صوتی حدود 100 سال اخیر را می شنیدم و از میان آنها مواردی که به کار پژوهش من می آمد را آوانگاری می کردم. مثل بسیاری از برنامه های رادیویی معروف گل ها که تعداشان بسیار زیاد است و نیاز بود همه را دقیق بشنوم. اگر اشتباه نکنم در مقدمه کتاب در مورد اینکه این چهارمضراب ها را بر چه اساسی انتخاب میکردم نوشته ام.

 

پس زمان زیادی سپری شد..

 

بله پروسه بسیار طولانی بود اما وقتی تمام شد با خودم گفتم این آوانگاری ها می تواند یک مجموعه آموزشی نسبتاً دقیق باشد. تا پیش از این کسی در قالب یک مجموعه مشخص این کار را انجام نداده بود و این می توانست یک مجوعه مدون ابتدا برای افرادی باشد که دوست دارند این قطعات را دقیقتر بنوازند و بعد پژوهشگرانی که نیازمند منابع مکتوب نسبتا دقیق هستند. خلاصه که این کتاب با همراهی نشر ماهور منتشر شد.

 

و ایده اول یعنی سیر تحول چهار مضراب ها که قصد انتشارش را داشتید، به نتیجه رسید؟

 

نه..بعد از نگارش این کتاب درگیر پروژه های دیگری شدم و خلاصه نشد. اما در ذهن من هست و به زودی نگارش آن را هم شروع می کنم

 

این کتاب با این پروسه طولانی به ثمر رسید. ولی برای شما در مقام نگارنده بازخوردهای داشت؟

 

راستش را بخواهید ما در مورد کارهای پژوهشی و هنری معمولا بازخورد خاصی دریافت نمی کنیم. اساسا منتقدینی که این گونه آثار را بخوانند و نقدی بنوینسد و به این ترتیب هم به معرفی اثر کمک کنند و هم نقاط ضعف و قوت کار را نشان دهند بسیار اندک است. چیزی که باعث رشد فرهنگی و هنری هم در سطح متخصصین این رشته میشود و هم در سطح مخاطبین موسیقی. بازخوردها معمولا فقط از جانب اطرافیان است و بس..

باور کنید تا همین امروز هم برای این کتاب جایی نقد و حتی یک مرور ساده نخوانده ام و این باعث تاسف است..

 

و اما برسیم به سوال اصلی ..حضور شما در دوره ششم دوسالانه کتاب و آلبوم موسیقی چه گونه رقم خورد؟

 

من از قبل در جریان روند برگزاری این دوسالانه نبودم و خیلی اتفاقی فراخوان را دیدم ..

(می خندد) اما باید اعترافی کنم برای هر رویدادی اول نام هیأت داوران را نگاه می کنم و برای من مهم است که اثرم توسط چه کسی یا چه کسانی داوری می شود.

وقتی نام داوران را دیدم یعنی هومان اسعدی، محمدرضا فیاض و آروین صداقت کیش دلگرم شدم . به نظرم هیت داوران منطقی و موجهی بود و از این بابت در این دوسالانه شرکت کردم.

اتفاقا در بسیاری از این جشن ها و جشنواره ها به این دلیل شرکت نمی کنم. یعنی یا نام داوران را نمی گویند که من هم تا زمانی که ندانم چه کسانی داور هستند در آن برنامه حضور نخواهم داشت و یا نام داوران را که مطالعه می کنم در ذهنم امتیاز مثبتی دریافت نمی کنند و خلاصه این باعث حضورم شد و بعد هم که اثر برگزیده شد..

 

حضور در این رویداد و دریافت این جایزه و برگزیده شدن چه تاثیری برای شما داشت. برای خودتان و مسیری که انتخاب کردید؟

 

به نظرم این جایزه ها تنها تاثیر فردی دارد. آدمی را به ادامه راه دلگرم می کند و حس خوشایندی برایش به ارمغان می آورد

اما در سطح وسیع تر یعنی در رشته موسیقی تبدیل به چند سطر از رزومه آهنگساز و نوازنده و پژوهشگر و .. می شود و برای آینده شغلی و ادامه کار و دیدن شدن..نه..آنچنان مهم نیست.

 



تبلیغات