سایر اخبارکانون صدابرداران

صدابرداران قلب خانه موسیقی هستند

کانون صدابرداران خانه موسیقی ایران می تواند مفید تر از تمام کانون ها باشد چون ما قلب خانه موسیقی هستیم و تمام مجموعه از پژوهشگران، از سازندگان ساز تا کانون آهنگسازان و خوانندگان و.. همگی با ما در ارتباط هستند.

غزل نهانی: کانون صدابرداران خانه موسیقی ایران اولین کانونی است که بعد از تعطیلی های دوران کرونا تصمیم به برگزاری گردهمایی با اعضا و علاقمندان این حوزه کرده و تصمیم دارد مشکلات تخصصی حوزه خود را در حد توان مرتفع کند.

برگزاری این برنامه بهانه ای شد تا با رییس هیئت مدیره کانون صدابرداران، امید انصاری گفت و گو کنیم و در جریان حال و هوا و تصمیمات این کانون قرار بگیریم.

 


برای شروع بحث مهم ترین سوال شاید این باشد که دلیل رخوت و نداشتن فعالیت این کانون در یکی دو سال اخیر به نظر شما چه بوده؟

 

خب.. جواب این سوال بسیار مفصل است. هر کانونی حداقل ۸ عضو دارد و تصمیم گیری در شرایطی اتفاق می افتد که حداقل ۳ عضو متقاضی یک اتفاق یا تصمیم گیری تازه ای  باشند و این امر در کانون محقق نشد. طبیعی است که هر شروع و هر قدم تازه نیاز به یک نگاه جدید، روحیه ای تازه و چه بسا ارتباط با جوان ترها دارد. شاید تفاوت نسل ها شاید بعضی از مرزبندی ها و خط کشی ها شاید بعضی از تعصب ها که من تجربه دارم اما تو جوان نداری، من تحصیلات دانشگاهی دارم و لی تو که جوان هستی نداری و … باعث این عدم فعالیت شده بود. به هر حال همه این موارد باعث شده بود کانون ما از بسیاری تغییرها و به روز شدن ها پرهیز کند که خب نتیجه مطلوبی نداشته..

 

هنوز هم این نگاه و این مرزبندی ها بر کانون صدابرداران حاکم است؟

 

نه..به صراحت می گویم که جواب منفی است.

واقعیت این است که در هیئت مدیره جدید جایی برای آن مدل تفکر و آن نگاه وجود ندارد. تصمیم همه ما این است که همدلی و همراهی بیشتر و در راس کارها باشد.

بعد از طی شدن روزهای کرونا این اولین حضور و قدم جدی ما است و همینجا بگویم برنامه های ما صرفا برای اعضا کانون صدابرداران نیست بلکه برای هر کسی است که در این حوزه خدماتی ارائه می دهد. هرکسی که فعالیتی دارد هر فردی که استدیو دارد یا به امور فنی آگاه است برای ما مرزبندی وجود ندارد و کانون پذیرای همه این عزیزان است.

 

با تغییراتی که در مورد آن صحبت کردید برنامه کانون برای جذب نیروهای جوان و صدابرداران چیست؟

 

آنچه در حال حاضر برای ما  الویت است برقراری ارتباط موثر با تمام بخش های مرتبط با موسیقی است اعم از صدابرداران، استدیوهای صدابرداری، کسانی که در زمینه لایو استریم کار می کنند و..

حتی ارتباط با آهنگسازان که در ارتباط مستقیم با ما هستند و یا ارتباط با کسانی که در بخش فنی و تجهیزات صدا صاحب تجربه هستند و در نهایت ارتباط با علاقمندان و دوستداران حوزه صدابرداری ..

 

ارتباط با مخاطب یا علاقمند معمولا ایده جالبی است که کمتر به نتیجه می رسد..

 

بله حق با شماست اما این اتفاق وقتی محقق شود تاثیرات بسیار خوبی برای ما و برای مخاطب ما دارد.

اینکه کسی که مشتاق این رشته است اما تجربه ای ندارد تمام مراحل ضبط را از نزدیک ببیند. اینکه یک قطعه موسیقیایی از کجا شکل می گیرد در استدیو و در حضور خواننده و آهنگساز چه رخ می دهد و خلاصه اینکه این فرایند ضبط چه طور به سرانجام می رسد.

به همین دلیل است که ما در اولین نشست کانون صدابرداران فردای را داشتیم که متولد دهه ۸۰ بود و در کنار او فردی بود که ۸۰ سال سن داشت و صاحب تجربه بود. این پیوند به نظر من مهم ترین هدف ماست.

 

حرف های شما بسیار زیباست اما به وعده های ارائه شده و پیگیری این اهداف خوشبین هستید؟

 

بسیار زیاد..

من آینده را خوب می بینم. بدون تعارف می گویم کشور ما در عرصه صدابرداری از جمله کشورهای پیشرو در دنیا است و در نسل جوان استعدادهای درخشانی وجود دارد که ما تلاش می کنیم با این استعداد ها همراه شویم.

 

برنامه ای که برای علاقمندان حوزه صدابرداری بیان کردید از چه زمانی شروع می شود؟

 

این ها که گفتم ایده های ذهنی من است که هنوز به صورت رسمی طرح نشده است. می دانم که قابلیت عملیاتی شدن را دارد اما نیاز دارد در کانون به صورت رسمی مطرح شود و بعد نتایج خوب این طرح را با شما در میان بگذارم.

گردش در استدیو های صدابرداری از جمله اتفاقات خوش و خاطره های خوب است که اتفاقا در دنیا هم مرسوم شده است.

 

نشست کانون شما با بررسی مشکلات صدابرداران برگزار شد. مشکلات صدابرداران چیست؟

 

قبل از بازگویی مشکلات خودمان می خواهم بگویم هر موسیقی که در ذهن من و شما نقش بسته، هر قطعه ای که حال ما را دگرگون کرده و بارها و بارها شنیده ایم و لذت بردیم ماحصل زحمت یک صدابردار بوده و هست و خواهد بود.

صدابرداری که به یک کار شکل داده و آن را برای ما مانا کرده و اتفاقا کمتر دیده شده و کمتر مورد حمایت قرار گرفته..

حالا توقع ما هم حمایت از این افراد است و دوست داریم در کنار هم باشیم، یکدیگر را بشناسیم از ایده های هم استفاده کنیم و به حل مشکلات هم کمک کنیم.

در حال حاضر صدابرداران زیادی هستند که در استدیوهای خود مشغول کار هستند و از دیگری خبر ندارند هرکس انگار در جزیره خود مخفی شده و ما تصمیم داریم همه این عزیزان را کنار هم و در تعامل با هم قرار دهیم.

اما گفتید مشکل…به عنوان مثال یکی از معضلات ما این است که مثلا من استدیویی در یک واحد مسکونی دارم .

شورای شهر تهران تصویب کرده استددیوها فقط باید در ملک تجاری باشند و در ملک مسکونی پلمب می شوند.

خب سوال اینجاست.. آقای محترم شورای شهراین مطلب را تصویب کردی  راهکار هم ارائه دادی؟

آیا شهرداری ساختمانی در اختیار ما می گذارد تا استدیو خود را آنجا راه اندازی کنیم؟ آیا  با من همراهی می کند؟  آیا مبلغی در اختیار من می گذارد؟

جواب تا الان منفی است اما معتقدم بررسی این مشکلات در کانون ما تا حدودی می تواند راه گشا باشد.

ما امیدواریم با رایزنی ها بخشی از این مشکلات مرتفع شود و البته معتقدم کانون ما می تواند مفید تر از تمام کانون ها باشد چون ما قلب خانه موسیقی هستیم و تمام مجموعه از پژوهشگران، از سازندگان ساز تا کانون آهنگسازان و خوانندگان و.. همگی با استدیو سر کار دارند و در حقیقت با ما در ارتباط هستند.

 

 

ظاهرا قرار است دوره های آموزشی با شرایط مناسب برای علاقمندان برپا شود؟

 

بله اما مهم ترین مسئله برای ما این است که  این دوره ها با حداقل هزینه برگزار شود.  همین الان دوره های آموزش صدابرداری با شهریه های  ۸۰ میلیون تومانی در حال برگزاری است و طبیعتا مطلوب ما نیست

در دوره های پیش ما با رقم ۸۰۰ هزار تومن کلاس هایی را  برگزار کردیم که شرکت کنندگان آن دوره در حال حاضر همگی از صدابرداران موفق هستند در نتیجه تلاش می کنیم ابتدا قیمت ها را بشکنیم ،شرایط را مهیا کنیم و به زودی فراخوان برگزاری دوره های آموزشی را از طریق خانه موسیقی ایران در دسترس علاقمندان قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا