اخبار خانه موسیقیکانون خوانندگان کلاسیک

شاملو شاعری از تبار موسیقی

دوم مرداد ماه سالروز درگذشت احمد شاملوست. شاعری که بی تردید پیوند عمیقی با موسیقی دارد.

دوم مرداد ماه سالروز درگذشت شاعری است که نه تنها دنیای شعر که حتی سرزمین موسیقی هم مدیون حضور اوست.

به گزارش سایت خانه موسیقی، احمد شاملو متخلص به “الف. بامداد” و ا”لف. صبح” شاعر، فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم، فرهنگ‌نویس و از دبیران کانون نویسندگان ایران بود.

شهرت اصلی شاملو به‌خاطر نوآوری در شعر معاصر فارسی و سرودن گونه‌ای شعر است که با نام شعر سپید یا شعر شاملویی که هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین قالب‌های شعری مورد استفادهٔ ایران به‌شمار می‌رود

پاره‌ای از شهرت شاملو نیز از نگرش جنجالی‌اش به شعر و موسیقی کلاسیک و سیاست روز سرچشمه می‌گیرد: تصحیحِ دیوان حافظ او کم‌ارزش شمرده شد، فردوسی و سعدی را سخت می‌نکوهید و بعضی از شاعران اروپایی چون فدریکو گارسیا لورکا و پل الوار را می‌ستود، و در اواخر عمر از موسیقی کلاسیک ایرانی بیزاری می‌جست.

اما در این مجال تصمیم داریم آثاری شاخص در حوزه موسیقی که با اشعار احمد شاملو جان گرفته است را مرور کنیم. آثار و ساخته هایی که در حافظه شنیداری ما سال هاست ماندگار شده است.

 

“من و تو، درخت و بارون”

 

من بهارم تو زمین

من زمینم تو درخت

من درختم تو بهار

ناز انگشتای بارون تو باغم می‌کنه

میون جنگلا طاقم می‌کنه

تو بزرگی مثل شب

اگه مهتاب باشه یا نه

تو بزرگی مثل شب

 

یکی از اولین ترانه‌ها و قطعات موسیقایی که در اواسط دهه هفتاد به یکباره فضای موسیقی کشور به ویژه در حوزه موسیقی پاپ را دگرگون کرد، ترانه «من و تو و درخت و بارون» با شعری از احمد شاملو، آهنگسازی شادمهر عقیلی، تنظیم فواد حجازی و خوانندگی خشایار اعتمادی بود که پیش از آغاز نوروز ۱۳۷۷ از رسانه ملی پخش و بسیاری از مخاطبان را غافلگیر کرد. چرا که تا آن زمان آنچه از موسیقی پاپ به مخاطبان ارائه می‌شد در ساختاری بسیار محدود توسط هنرمندانی چون عباس بهادری، حسن همایونفال، مهدی سپهر و تعدادی دیگر تعریف شده بود.

قطعه «من و تو و درخت و بارون» یا همان «من بهارم تو زمین» تقریباً در شرایطی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، که بسیاری از مردم آن را در ذهن خود به عنوان اولین قطعه موسیقی پاپ رسمی کشور می‌پندارند.

 

“روزگار غریب”

قطعه «روزگار غریب» به آهنگسازی حسام ناصری و خوانندگی علیرضا قربانی و شعری از احمد شاملو یکی از آثار پر مخاطب در سال های اخیر است که با استقبال جامعه موسیقی مواجه شد.

در این قطعه متفاوت که روی شعری از احمد شاملو تولید شده، حسام ناصری آهنگساز و میلاد محمدی نوازنده تار، مهرداد عالمی نوازنده ویولنسل و حسام ناصری نوازنده سه تار گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند

 

“چشمه خورشید”

 

احساس می‌کنم

در هر کنار و گوشه این شوره‌زار یاس

چندین هزار جنگل شاداب ناگهان

می‌روید از زمین

 

علیرضا عصار (خواننده موسیقی پاپ) قطعه “چشمه خورشید” را با شعری از احمد شاملو در دوران کرونا منتشر کرد و در دسترس علاقمندان قرار داد..

«چشمه خورشید» به آلبوم «نهان مکن» اختصاص دارد و تنظیم آن به عهده شهرداد روحانی بوده است.

 

” درد مشترک”

این اثر متعلق به آلبوم “افسانه چشمهایت” است. کاری مشترک به خوانندگی علیرضا قربانی و همایون شجریان و آهنگسازی مهیار علیزاده.

این آلبوم با واکنش های متفاوتی از جانب اهالی موسیقی مواجه شد اما قطعه ” درد مشترک” با شعر احمد شاملو از جمله قطعات دل انگیز این آلبوم موسیقیایی محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا