1401/7/7 : پنجشنبه
تاریخ ارسال : 1401/04/29    

در نشست پژوهشی ضرورت های ترانه در موسیقی پاپ مطرح شد

سخت گیری در ممیزی نتیجه معکوس دارد

در نشست پژوهشی ضرورت ها و کارکرد ترانه در موسیقی پاپ به سخت گیری در ممیزی آثار هنری در حوزه موسیقی وترانه اشاره و تاکید شد که اینگونه برخوردها نتیجه عکس به دنبال داشته است.
سخت گیری در ممیزی نتیجه معکوس دارد

به گزارش سایت خانه،در نشست پژوهشی ضرورت ها و کارکرد ترانه در موسیقی پاپ که عصر روز گذشته به همت کانون پژوهشگران در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد به سخت گیری در ممیزی آثار هنری در حوزه موسیقی وترانه اشاره و تاکید شد که اینگونه برخوردها نتیجه عکس به دنبال داشته است.

در این نشست که فردین خلعتبری آهنگساز،محسن رجب پور ناشر،حسین غیاثی ترانه سرا و حمیدرضا عاطفی عضو هیئت مدیره کانون پژوهشگران حضور داشتند به مسائل و موضوعات مرتبط به ترانه و کلام در موسیقی پاپ پرداختند.

در آغاز عاطفی با اشاره به اهمیت ناشران در نشر آثار فاخر یا سخیف گقت : آقای رجب پور به عنوان یکی از ناشرانی است که در خصوص انتشار آثار و ترانه های ضعیف مورد انتقاد قرار گرفتند و بهتر است در این نشست پاسخی به این انتقادات بدهند.

در ادامه رجب پور با اشاره به گسترش وسایل ارتباط جمعی و شبکه های مجازی در دنیای امروز گفت : من هم معتقدم که سطح آثار هنری در این زمینه بسیار پایین است و ما باید به چرایی این موضوع بپردازیم و قطعا عوامل زیادی در افت و افول ترانه و موسیقی و رسیدن به شرایط حال حاضر دخیل است.
سپس فردین خلعتبری ضمن انتقاد از اینکه در ایران بیشتر به نقاط ضعف و تولیدات ضعیف و سطح پایین پرداخته می شود گفت : دغدغه من پرداختن به اتفاقات ضعیف و سطح پایین در حوزه هنر به طور کل نیست و برای من سوال است که چرا همه اش برنامه ها در زمینه پرداختن به ضعف ها و تولیدات به قولی سخیف تهیه و اجرا می شود و کسی نمی آید درباره آثار خوب صحبت کند.

حسین غیاثی با اشاره به اینکه نگاهش به ترانه از نوع کلاسیک آن جدی است گفت: ترانه مقوله ای جدا از شعر است و شاید اکثر افرادی که ترانه می سرایند شاعرند ؛ یک ترانه سرا باید بداند که برای کدام خواننده قرار است ترانه بسراید آنگاه باتوجه به نگاه هنری ،جنس صدا ،شخصیت و ویژگی های اخلاقی و اجتماعی او هماهنگ شده و ترانه بسراید و یا برای خواننده ای که در حوزه موسیقی پاپ کار می کند و روزمرگی اش را انتقال می دهد باید با توجه به مسائل روز و نگاه به ادبیات روز وروزمرگی ترانه اش را بسازد.

در ادامه عاطفی با ابراز تعجب از مصاحبه محمدعلی بهمنی رییس شورای شعر دفتر موسیقی بعد از استعفایش که گفته بود ما اشعار و ترانه های ضعیف و سخیف را رد می کردیم اما بعدا شاهد پخش آن بودیم فرازهایی از مصاحبه را خواند .

وی در ادامه به نقش و تاثیر بسیار مهم کلام و ترانه در آثار موسیقایی اشاره کرد و گفت: ما شاهد هستیم که در سالیان اخیر برخی خوانندگان سطح متوسط و حتی ضعیف تنها با اتکا به کلام مردم پسند رشد آنچنانی داشته و کنسرت های بسیار موفق به لحاظ فروش بلیت در کمتر از یک ساعت داشته اند.
رجب پور با اشاره به مصاحبه محمدعلی بهمنی گفت : با کمال احترام به این شخصیت دوست داشتنی باید بگویم که سخنان ایشان درست نیست و چرایی آن بماند و بعد اینکه ایشان به فاصله یک ماه به جایگاه خودشان در شورای شعر بازگشتند.

وی در ادامه گفت آثار ضعیف و سخیف هم به آثار بعد از انقلاب منحصر نیست ما قبل از انقلاب خیلی خیلی اوضاع بدتری داشتیم و آنقدر ترانه ها و کلام سخیف و ضعیف داشتیم که آثار بعد از انقلاب در مقابل آنها چیزی نیست .

خلعتبری با انتقاد از سخت گیری ممیزی دفتر موسیقی و شورای شعر گفت: این زشت است که زیر متن و ترانه های ضعیف که برای مجوز ارسال می شود مهر وزارت ارشاد بخورد .هر ژانری از ترانه و کلام جا و کارکرد خودش را دارد ولی گرفتاری ما از اینجاست که یک عده ای را در شورا گرد هم آوردیم که باید به آثاری که تولید می شود نظارت کنند و به آنها مجوز بدهند درصورتی که در هیچ کجای دنیا چنین سیستمی نیست و همه می توانند آثارشان را منتشر کنند و این جامعه است که به آثار خوب و کیفی اقبال نشان می دهند. اساسا کار هنری کارکرد و الزامات خودش را دارد و با بگیر و ببند و یا دادن امکانات خاص نمی توان در جریان هنر را هدایت کرد.
خلعتبری در ادامه به بیهوده بودن موضوع ممیزی در دفتر شعر و موسیقی وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: وظیفه وزارت فرهنگ در همه جای دنیا حفظ و اشاعه آثار خوب و ارزشمند است و نه ممیزی، چرا که ما بارها شاهد بودیم که اثری هم که مجوز نمی گیرد به هرطریقی بیرون می آید .... چند سال پیش آثار بسیار ضعیفی را دیدم که مجوز گرفته بود و جالب آنکه از شورایی مجوز گرفته بود که همین آقای بهمنی هم عضوش بود و من به مرحوم مرادخانی گفتم چگونه به این اثر مجوز داده اید ؟!

حسین غیاثی با ابراز تعجب از ممیزی ها گفت اخیرا ترانه ای را که برای مجوز به شورای شعر داده بودم از عبارت شبی به دیدارم بیا ایراد گرفته بودند !!

غیاثی در ادامه افزود اینگونه سخت گیری ها موجب می شود تا ترانه سرا نسبت به اصلاح ترانه همکاری های لازم را نداشته باشد چرا که اصلاحات وقتی زیاد باشد ترانه سرا ترجیح می دهد دیگر کلا منصرف شود و ترانه بدون کمترین اصلاحی به طرق دیگر منتشر شود.

در ادامه انتقادات به ممیزی های موجود محسن رجب پور گفت : در حال حاضر دفتر موسیقی زیر شدیدترین فشارها قرار گرفته به طوری که به جرات می توان گفت که نو و هشت درصد اشعار ارائه شده برای دریافت مجوز رد می شود و این اصلا به صلاح فرهنگ مملکت نیست چرا که فعالان و هنرمندان را به فعالیت های زیرزمینی سوق می دهد و از سوی دیگر راه را برای آثار بی هویت و بی ارزش باز می کند.

دقایق پایانی این برنامه به پرسش و پاسخ اختصاص یافت و چند تن از حاضران به طرح پرسش ها و دیدگاههای خود پرداختند.
این نشست نخستین نشست از سلسله نشست های کانون پژوهشگران خانه بود و قرار است به صورت ماهانه به مسائل و مشکلات حوزه موسیقی در قالب نشست های پژوهشی پرداخته شود.

 

 



تبلیغات