1401/3/4 : چهارشنبه
تاریخ ارسال : 1401/02/17    

اجرای رپرتوارهاي موسیقی نواحی ایران در شیراز

دبیر علمي و پژوهشي دومین جشنواره ملی موسیقی و آیینهای موسیقایی نواحی ایران از حضور و اجرای غنی‌ترین رپرتوارهاي موسیقی نواحی ایران و راويان اصيل و خنياگران توانمند اقوام در این جشنواره خبر داد.
اجرای رپرتوارهاي موسیقی نواحی ایران در شیراز

دبیر علمي و پژوهشي  دومین جشنواره ملی موسیقی و آیینهای موسیقایی نواحی ایران از حضور و اجرای غنی‌ترین رپرتوارهاي موسیقی نواحی ایران و راويان اصيل و خنياگران توانمند اقوام در این جشنواره خبر داد.

 

به گزارش سایت خانه موسیقی به نقل از روابط عمومی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین های موسیقایی نواحی ایران، دامون شش بلوکی دبیر علمي این جشنواره در خصوص چگونگی برگزاری این دوره از جشنواره گفت: اولین دوره این جشنواره قبل از شیوع کرونا با ورود موسسه فرهنگی هنری آوای هنراتفاق خوشایندی بود که در شهر شيراز برگزار شد که در آن دوره عمدتا تمرکز بر جنبه های اجراها در غالبهاي مختلف صحنه اي گروههای حاضر بود كه به همراه اساتيدي چون استاد محمدرضا درويشي در بخشهايي از آن حضور يافتيم كه شاهد اجراي موسیقی بومی مناطق و اقوام مختلف بوديم . در اولین دوره  بخش های پژوهشی به فرمتي گسترده تر و با بررسي هايي كه درين دوره پيش بيني كرده ايم نبود. در مرحله نخست اين موضوع که یک بخش خصوصی در قالب یک موسسه فرهنگی هنری اقدام به برگزاری چنین برنامه ای و اجراي طرح آن در سطح وسيع ملي کرده، بسیار ارزشمند است چرا که  عموما موسسات خصوصی در موضوعی وارد می شوند  که حداقل بتواند برایش بازخورد سرمایه داشته باشد ؛ که در بخش موسیقی تنها نوعی که می تواند این مسئله را تامین کند ، موسیقی پاپ است وگرنه تمرکز بر سایر بخش ها ریسک بالایی دارد اما موسسه آوای هنر با پذیرش این مسئله؛ دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین های موسیقیایی نواحی ایران را برگزار می کند.

 


وی ادامه داد: زمانی که پیشنهاد دبیری را به من دادند با در نظرگرفتن شرایط موجود احساس کردم که این اتفاق می تواند سرآغازی شود که استانها و مراکز دیگر در طول سال بیایند و با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالایی که موسیقی نواحی ايران دارد دهها و صدها فسیتوال در طول سال برگزار کنند.از طرفی برای این دوره پیشنهاد دادم که جنبه های پژوهشی را نیز در نظر بگیریم و حتي الامكان از تکرار موضوعات كه احيانا همزمان در دیگر جشنوارها با همان سياق چه از لحاظ رپرتوارها و چه راويان دوری کنیم  و بتوانیم با تفاوت قائل شدن در انتخاب راویان و اساتید موسیقی مناطق برای اجرا و هم نوع رپرتوار و هم شیوه اجراها ِ بتوانیم خروجی  مثبت وسیعی از این جشنواره داشته باشیم.

 


این پژوهشگر موسیقی در خصوص موضوعیت اجرایی در دومین جشنواره موسیقی نواحی شیراز بیان داشت: در این دوره هر منطقه رپرتوار خودش را که در آن تواناتر و غنی‌تر است چه به لحاظ مقام‌های خاص و چه به لحاظ ملودی سازی و چه آوازی ارائه می دهد.به عنوان مثال درحوزه اقوام ترک ایران كه بدنه اصلی موسیقی آنها عاشیقی است و آن بخش ها در آن مناطق قوی تر است و یا در منطقه بلوچستان موسیقی زار و گواتی و یا موسیقی شاعري يا قلندریشان كه غنی است و در بخش سازی آوازي آنها در منطقه شان داراي اصالت بیشتریست استفاده كنيم.  به همین دلیل بلوچستان اصیل ترین و توانمندترین موسیقی و رپرتوارش  را ارایه دهد . به طور کلی اقوامی که در این دوره حضور دارند گل سرسبد فرهنگ موسیقایی شان را در این جشنواره اجرا می کنند.

 


شش بلوکی افزود:نکته دیگر این دوره، تفاوت زمان اجراها در این جشنواره با سایر فستیوالهای موسیقی نواحی است چرا که در بسیاری از جشنواره ها وقت محدودی برای هر اجرا و منطقه در نظر گرفته می شود اما ما در جشنواره نواحی شیراز یک سانس کامل را برای موسیقی هر قوم اختصاص داده ایم.

 

دبیر علمی دومین جشنواره موسیقی نواحی شیراز در خصوص انتخاب گروههای حاضر در جشنواره نیز گفت: از آنجایی که برای این جشنواره زمانمان محدود بود و فرصت فراخوان نداشتیم ؛بر اساس مطالعات و تجربيات طی سالیان گذشته و مشورت با پژوهشگران  یکی از شاخصه هایمان را در این جشنواره حضور افرادی در نظر گرفتیم که  کمتر یا اصلا در جشنواره ها نبوده اند البته با در نظر گرفتن استاندارها و توانایی اجرایشان  و از طرفی دیگر اساتیدی که چندین سال از جشنواره های نواحی دور بودند مثل عاشیق حسن اسکندری که شناسنامه موسیقی آذربایجان هستند و سالها به دلایل مختلف در كمتر جشنواره موسیقی نواحی به روی صحنه رفته اند.

 

وی تصریح کرد: با توجه به در نظر گرفتن مهمترین و غنی‌ترین رپرتوار موسیقی هر منطقه گروههایی از آن منطقه که توانمندتر باشند و اعضایش مسلط و دارای درجه کیفی خوب اجرایی باشند برگزیدم .در واقع انتخابهایمان را بر این اساس صورت دادیم که هم به نوعی تکرار افراد نباشد  و هم با توجه به مرتبه استادی و چهره بودن ؛افرادی باشند که در کنار متخصص بودن تسط کافی بر رپرتوار اصلی منطقه خود داشته باشند.و در كنار آن در بخش صحنه اي براي مخاطب غير تخصصي نيز جذابيتهايي ايجاد گرديده و بتوانيم گامي در ايجاد مخاطب با جامعه هدف گسترده تر براي اين بخش مهم از موسيقي كهن ايران زمين برداريم.

 

شش بلوکی در خاتمه خاطر نشان کرد: در کنار اجرای گروههای حاضر در جشنواره، بخش‌های پژوهشی را نیز در نظر گرفتیم و قرار است طی روزهای برگزاری جشنواره این نشست ها را خواهیم داشت.

 

دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین های موسیقیایی نواحی ایران به دبیری علمی دامون شش بلوکی و دبیری اجرایی آرش صفری، ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در شیراز برگزار می‌شود.



تبلیغات