1400/9/8 : دوشنبه
تاریخ ارسال : 1400/08/26    

با تالیف امیر انجیری استرکی/

کتاب «تئوری موسیقی» با موضوع فاصله و گام منتشر شد

جلد دوم کتاب «تئوری موسیقی» با موضوع «فاصله و گام» تالیف امیر انجیری اِسترکی توسط انتشارات نای و نی منتشر شد.
کتاب «تئوری موسیقی» با موضوع فاصله و گام منتشر شد

جلد دوم کتاب «تئوری موسیقی» با موضوع «فاصله و گام» تالیف امیر انجیری اِسترکی توسط انتشارات نای و نی منتشر شد.

 

به گزارش سایت خانه موسیقی، جلد دوم کتاب «تئوری موسیقی» با موضوع «فاصله و گام» تالیف امیر انجیری اِسترکی(عضو کانون پژوهشگرام) منتشر شد. انجیری اِسترکی در پیشگفتار این کتاب نوشته است:

 

«موسیقی علم و فن آواز خواندن، نواختن ساز و خلق اثر برای آنها است. در این کتاب سعی شده تا با نگاهی ژرف به بررسی نظری دو موضوع «فاصله» و «گام» در موسیقی پرداخته شود و اصطلاحاتی که ذیل این دو موضوع قرار می گیرد به دقت تعریف شود. این کتاب شامل مثالها، شکل ها و جدول های متعددی برای درک بهتر مباحث ارائه شده است.

شناخت صحیح «فاصله» و «گام» لازمه و مقدمه دروس «سُلفژ»، «هارمُنی»، «کُنترپوان» و «فرم» است. لذا به نظر می رسد مطالعه این کتاب برای علاقه مندان به موسیقی آکادمیک به ویژه «دانش آموزان» و «دانشجویان» این رشته بسیار مفید باشد.

این کتاب مطالب مفیدی درباره «صوت شناسی در موسیقی» و رابطه آن با مباحث «فاصله» و «گام» ارائه می کند. به طوری که به خوبی می تواند بخش عمده ای از سرفصل های درس «فیزیک صوت» را هم برای دانش آموزان و دانشجویان رشته موسیقی پوشش دهد و به عنوان کتاب و منبع درسی به ایشان معرفی شود.

کتاب تئوری موسیقی در هر دو جلد علاوه بر آموزش دقیق تئوری موسیقی هدف دیگری را هم در نظر دارد و آن ارتقاء «مهارت سخن گفتن» در مورد قواعد و اصطلاحات موسیقایی است.

به نظر می رسد، غالبا این مهم نه تنها در کلاسهای موسیقی بلکه در دیگر کلاس های آموزشی نیز بسیار مورد بی توجهی قرار گرفته است و مدرسان به هنگام پرسش از هنرجوهایشان، فقط به این که هنرجو مفهوم را در قالب جملاتی نه چندان مناسب (به اصطلاح دست و پاشکسته) بیان کند؛ راضی و خشنود هستند.

در انتهای کتاب یک خودآزمایی آورده شده است که هدف از آن بالابردن سطح مهارت سخن گفتن در درس تئوری موسیقی است. کسب این مهارت برای دانش آموزان و دانشجویان رشته موسیقی الزامی و ضروری است.»

 

جلد اول این مجموعه نیز با موضوع «ریتم و وزن» از این پژوهشگر موسیقی روانه بازار نشر شده بود.



تبلیغات