پنجمین نشست آیین آواز برگزار شد

چهارشنبه 15 دي 1395، 12:29
سايت خانه موسیقی - سرویس خبر

پنجمین نشست آیین آواز برگزار شد
پنجمین نشست ماهیانه و تخصصی‌آموزشی آیین آواز، عصر سه شنبه (١٤دي ماه)در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در این برنامه که به معرفی چند تن از شاگردان محسن کرامتی (خواننده، ردیف دان و مدرس پيشكسوت) اختصاص داشت ابتدا علی شیرازی کارشناس مجری برنامه ضمن تشکر از حمیدرضا نوربخش که به دعوت کرامتی حاضر شده بود خواست تا در جایگاه مخصوص بحث فنی و تئوریک قرار گیرد. 

نوربخش ابتدا گفت: خوشحالم که در جلسه‌ای هستم که حول محور نام ارزشمند و بزرگی چون محسن کرامتی می‌چرخد. ضمن اینکه آقایان رفعتی، جهاندار و شفیعی هم امشب در اینجا حضور دارند. این چهار نفر به واقع چکیده و عصاره هنر آواز هستند و هر یک بیش از چهار دهه در این عرضه زحمت کشیده‌اند.

وی افزود: اصل و اساس در هنر موسیقی ملی ما جمله و ملودی و در مرحله بعدی همه ارزش موسیقایی کار یک هنرمند به جمله‌پردازی‌های اوست. در مرحله بعدی هم تزئینات و رنگ و لعاب‌هاست که به کمک موسیقیدان می‌آید و به کارش جلوه می‌بخشد. ابتدا باید یک اسکلت داشته باشیم تا اصل بنا شکل بگیرد و بعد از رخ نمودن بنا می‌توانیم راجع به تزئین و رنگ آمیزی صحبت کنیم. در واقع همه اهمیت یک هنرمند در موسیقی ملی ما به قدرت خلاقه او در ساختن جمله‌های موسیقایی است و به چنین کسی می‌توانیم لفظ استاد را اطلاق کنیم. یعنی کسی که قدرت بدهه پردازی و خلق در لحظه داشته باشد.

شیرازی نیز با آوردن مثال‌ها و یادکرد از بزرگانی مثل ادیب خوانساری، تاج اصفهانی، بنان، اقبال آذر، طاهرزاده، قمر و اشاره به قطعه آواز مثنوی بیات ترک اثر مظفر شفیعی که از طریق بلندگوی سالن پخش شد برخی تفاوت‌ها و گونه‌گونی در تنوع آوایی و رنگ آمیزی تحریر را در کار بزرگان آواز مورد اشاره قرار داد. 

نوربخش هم در ادامه ضمن برخی مثال‌های آوازی که با صدای خودش اجرا کرد این تفاوت‌ها را بررسی کرد. این بخش با اجرای آوازی در سه‌گاه توسط نوربخش به پایان رسید.

محمود حشمت نخستین خواننده برنامه از میان شاگردان کرامتی، آوازش رادر مایه بیات ترک خواند و در ادامه ضمن ورود به کرد بیات (از گوشه‌های مشهوری که خودش پتانسیل اجرای یک آواز مفصل را هم دارد) دوباره به مایه اولیه برگشت. صدای جاندار حشمت را که قدری هم سرماخورده به نظر می‌رسید یحیی علوی (سنتور) و یوحنا علوی (تمبک) همراهی کردند.
آواز داود پایروند خواننده بعدی را که در دستگاه چهارگاه خواند بابک موحدی با تار همراهی کرد. صدای پایروند هم جاندار، پرحجم و تا حدی روان نشان داد. شیرازی پس از اجرای این خواننده گفت اجرای دستگاه چهارگاه ویژگی‌هایی را می‌طلبد که یکی از آن‌ها داشتن صدای قوی است و آقای پایروند این ویژگی را دارد.
حجت صحرایی آوازش را به مرکب خوانی اختصاص داد. در این راه علی ابراهیمی نوازنده سنتور صدای صحرایی را رنگ و جلا بخشید. ابراهیمی از شاگردان پشنگ و اردوان کامکار است.

رامین شکوهیان دیگر خواننده برنامه نیز آوازش را در بیات ترک خواند. صدای شکوهیان را نی محسن ایروان‌فر که از افراد بااستعداد و آینده‌دار این ساز است زینت بخشید.

آخرین خواننده پنجمین نشست آیین آواز که بیشترین تشویق و اقبال را در میان حاضران برانگیخت مهدی اصغرپور بود. رامین خسروی (سه تار) و حامد محسن نژاد (نی) نوازندگان این بخش بودند. 


در پایان برنامه اعلام شد که ششمین نشست آیین آواز عصر پنجم بهمن با حضور محمود مخدوم و شاگردانش در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.


print