فرهاد فخرالدینی:

سعی کنید این خانه را برای خودتان حفظ کنید

دوشنبه 27 فروردين 1397، 11:42
سايت خانه موسیقی - سرویس خبر

سعی کنید این خانه را برای خودتان حفظ کنید
رئیس شورای عالی خانه موسیقی در نشست نوروزی گفت: سعی کنید این خانه را برای خودتان حفظ کنید چون اگر نباشد تشکیل آن بسیار زمان می برد، همه ما آرزو هایی در دل داریم بیایید کمک کنیم به این خواست هایمان در خانه موسیقی برسیم. 

به گزارش سایت خانه موسیقی، نشست نوروزی خانه موسیقی ایران با حضور اعضای شورای عالی و هیئت مدیره و جمعی از هنرمندان و همچنین منتقدان خانه موسیقی روز گذشته در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد. 

در ابتدای این نشست فرهاد فخرالدینی (رئیس شورای عالی خانه موسیقی) گفت: در ابتدا باید بگویم جای دوست عزیزم محمدرضا شجریان خالی است و بیش از پنجاه سال است با ایشان دوستی داشته و برای ایشان آرزوی سلامتی دارم. شجریان در طول سالهای زندگی اش در اوج شهرت هیچ تغییری نکرد و همانگونه بود که در ابتدا بود. به جوانتر ها توصیه می کنم همانطور باشید و اینطور عمل کنید یادبگیرید همیشه متواضع باشید و از غرور پرهیز کنید و یاد بگیرید با هم باشید. 

به این دلیل اینجا دور هم جمع شده ایم که اتحادی بین همه عزیزان بوجود بیاید. حقیقتا دلم به درد می آید وقتی می بینم اهالی موسیقی با خودشان خوب نیستند. خانه موسیقی خانه همه شماست و باید آن را حفظ کنید. شکل دادن این خانه کار بسیار مشکلی بود. اگر نگاه کنید می بینیددر طول تاریخ ما انجمن اخوت را داریم. کسانی مثل درویش خان و هنرمندان دیگر ظهور کردند و موسیقی را به میان مردم آوردند که در ابتدا اینطور نبود و موسیقی فقط در دربارها و مجالس خاص اجرا می شد. سالها بعد روح الله خالقی انجمن موسیقی را تشکیل داد و بعد از مدتی کنسرت های این انجمن اجرا می شد. در سال 1328 هنرستان موسیقی ملی به وسیله همین انجمن تشکیل شد. بعدها هنرستان عالی موسیقی و هنرکده موسیقی ملی دایر شد. الان هم می بینیم داشگاه هنر در ادامه همان جریان بوجود آمده است.


آیا بهتر نیست امروز خانه موسیقی را هم حفظ کنیم تا در آینده مبنا و اساس تشکیلات بزرگ تری بشود؟ امروز اینجا آمده ایم که اگر مسائلی داریم با هم حل کنیم ولی باید بدانیم رفتار خوبی امروز با موسیقی صورت نمی گیرد. هر بار هم عده ای که پیدا می شوند که از موسیقی و موسیقیدان بدگویی می کنند. دلیل این است که صنف ما با هم متحد نبوده است. 

پس از این سخنان فرهاد فخرالدینی، داود گنجه ای،محمد سریر، داریوش پیرنیاکان، هوشنگ کامکار و حسن ریاحی(اعضای شورای عالی خانه موسیقی)، سید محمد میرزمانی(رئیس هیئت مدیره) و حمیدرضا نوربخش(مدیرعامل خانه موسیقی ) به همراه سید عباس سجادی(مجری و کارشناس) روی صحنه حاضر شدند تا جلسه پرسش و پاسخ آغاز شود. 

در این بخش سیدمهدی قادری متنی را که به امضا جمعی از منتقدان خانه موسیقی رسیده بود قرائت کرد. این متن توسط قادری در اختیار سایت خانه موسیقی قرار گرفت که به شرح زیر است: 

*جمعی از منتقدان: امید می‌رود این جلسه را بتوان فتح بابی فرخنده برای آغاز اصلاحی خجسته دانست

امروز و در این جمع، من به نمایندگی از منتقدانی با شما سخن می‌گویم که مدت‌ها صدای انتقاداتشان به جایی نرسید، تاثیری نگذاشت و پاسخی نگرفتند تا نهایتاً بواسطه برگزاری جلسات ضرب‌اصول در بررسی عملکرد خانه موسیقی، و تلاش سؤال برانگیز مدیر عامل این نهاد و معاون وقت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در به تعطیلی کشاندن این جلسات گرد هم آمدند تا آنچه را سال‌ها در سینه داشتند، و یا به آرامی ابراز می‌کردند را، با صدایی بلندتر اما باز هم محترمانه و مطابق با اصول مدنی و دموکراتیک بیان کنند. این گروه طی این چهار سال در این راه کم تلاش نکردند و همت نگماشتند اما، جز در‌های بسته، تهمت‌ها، نادیده انگاشتن ها، محدودیت‌ها، تفرقه اندازی‌های با تطمیع و تهدید، و یا به بازی گرفته شدن با سیاست‌بازی‌های دور از شأن یک جامعه فرهنگی و هنری، چیزی نصیبشان نشد؛ آنهم از سوی نهادی با ادعای کار صنفی، و جایی که در اصل می‌بایست مأمن و ملجأ همگی آن‌ها می‌بود، که همین‌ دست رفتارها باعث شده؛ نه‌تنها برخی از منتقدین، که بخش بزرگی از جامعه موسیقی امروز ما، ناامید و مایوس، منفعل و بی‌تفاوت، و یا حتی معتقد به شیوه‌های رادیکال و کینه‌جویانه بشوند. 

این گروه از منتقدان به وضوح اعلام می‌دارند که نباید حضور امروزشان در این جلسه، به منزلة به رسمیت شناختن شیوه عملکرد خانه و گردانندگان و مدیران اجرایی آن، احساس تغییر یا نشان حسن‌نیتی در آن نهاد تا به امروز تلقی شود، بلکه این حضور صرفا به واسطه عاملیت شخص جناب آقای فرهاد فخرالدینی در تدارک این جلسه، و دعوت ایشان از منتقدان، به احترام ایشان و با آگاهی از حسن نیت شان به عنوان هنرمندی بزرگ، پیشکسوت، خوشنام و مورد اعتماد همه، و به امید آینده‌ای بهتر برای جامعه موسیقی صورت گرفته است.


بدیهی است جلساتی از نوع نشست امروز نخواهد توانست فرصت و زمانی مناسب برای بیان انتقادات، حل مشکلات مزمن و ریشه ‌دار موجود، و ایجاد همدلی و اتحادی پایدار در بین اهالی موسیقی تلقی گردد. اما با حضور و نظارت جناب فخرالدینی و بزرگانی همچون ایشان، امید می‌رود این جلسه را بتوان فتح بابی فرخنده برای آغاز اصلاحی خجسته دانست. باز هم بدیهی است منتقدان به مانند گذشته حاضر به ارائه موارد انتقاد و راهکارهای خود در فرصت‌های از پیش برنامه‌ریزی شده و هدفمند، با حضور اصحاب موسیقی و رسانه خواهند بود. در آخر تاکید این نکته ضروری است که با همه این‌ها، آغاز موثر این راه، جز با "مشاهده" تغییر در عملکرد خانه موسیقی بر اساس سرفصل‌های زیر که در واقع، روح انتقادات این چندسال منتقدان آن نهاد را تشکیل می‌داده، از سوی اهالی موسیقی پذیرفته نخواهد شد:

۱- پایبندی به اصول اولیه فعالیت صنفی و مدنی
۲- قانونمداری؛ التزام و عمل به اساسنامه
۳- شفافیت در عملکرد و محرم دانستن اهالی موسیقی و بویژه اعضا.
۴- پاسخگو بودن در مقابل سؤالات، نقدها و عملکرد پیشین آن نهاد و تصحیح روال‌های نادرست موجود
۵- احترام و ارزش یکسان برای تمامی اهالی صنف موسیقی، تلاش در جهت منافع جمعی و اجتناب از هرگونه عملکرد محفلی
۶- دوری از سیاسی‌کاری، ایجاد رانت و به حداقل رساندن وابستگی به نهادهای دولتی به هر شکل
*******************

پس از این سخنان سید عباس سجادی توضیح داد که برگزاری این جلسه به تصویب شورای عالی و هیئت مدیره خانه موسیقی رسیده و تصمیم فردی نبوده است. حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) نیز در پاسخ به نکات این متن گفت:  اگر بخواهیم به دوستان منتقد پاسخی داشته باشیم باید مصداقی ماجرا را پیش ببریم که وقت اجازه این کار را نمی دهد. اگر بخواهیم حسن نیت خودمان را به دوستان منتقد نشان دهیم باید بگویم: چشم! این نکات را رعایت می کنیم. ما قطعا درباره مواردی که گفته شد هر کاری بتوانیم انجام خواهیم داد اما شما در جریان باشید از زمانی که موارد انتقادآمیز مطرح شده من برای صحبت و رفع سوتفاهم با عزیزان منتقد پیش قدم شدم.

وی با ارایه دوباره توضیحاتی مبنی بر عدم حضورش در یکی از نشست های "گفتمان ضرب اصول" با موضوع "عملکرد ۱۵ ساله خانه موسیقی" گفت: آقای شهرام صارمی شاهد بنده هستند که من حتی به دوستان گفتم که ما حاضریم میزبان عزیزان منتقد در خانه موسیقی باشیم و اصلا بنا بر این نبوده که ما قصدی برای حضور در این نشست نداریم. خود من با پیامک فرهنگسرای ارسباران از آن نشست با خبر شدم. به هر حال این سوتفاهم شروع شد و ادامه پیدا کرد. ما فکر کردیم برخی دوست ندارند که امور اصلاح شود بلکه به ماجرا شخصی نگاه می کنند.


*نوربخش: ای کاش دوستان انتخابات خانه موسیقی را تحریم نمی کردند


وی تاکید کرد: قطعا عملکرد ما در خانه موسیقی قابل نقد است و ما به هیچ عنوان خود را خالی از اشکال نمی دانیم و قطعا کسانی هم هستند که بهتر از ما می توانند در خانه موسیقی مدیریت کنند اما ای کاش دوستان انتخابات خانه موسیقی را تحریم نمی کردند و حاضر می شدند عمر و قت و زندگی خود را برای چنین کار مقدسی صرف کند. شما مطمئن باشید در خانه موسیقی از جیب خیلی های می رود اما در جیب آنها چیزی نمی آید. کسی هم دنبال وجهه و اعتبار نیست که بخواهد با نام خانه موسیقی این اعتبار را کسب کند. من باز هم می گویم اتفاقات پیش آمده برای منتقدان عزیز نشات گرفته از یک سوتفاهم بوده و من از شما خواهش می کنم این جلسه را به فال نیک گرفته و به اصل ماجرای موسیقی بپردازیم که مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد.

در ادامه کیوان ساکت(نوازنده و مدرس تار و سه تار) پشت تریبون قرار گرفت و نکات و انتقاداتی را مطرح کرد 


*کیوان ساکت: نیاز به مدیریت خوب داریم

کیوان ساکت بعد از اظهارات نوربخش روی صحنه حاضر شد و گفت: من اصولا برپایی جلسات در ایران را فقط به انتشار برخی از نوشته ها منحصر می دانم اما باید بگویم که تلفن آقای فخرالدینی حکم دستور را برای من دارد. همه دوستان می دانند که بنده اینجا نه با کسی دشمنی دارم و نه مشکل شخصی برایم مهم است. من بر این باورم آنچه ما در اینجا نیاز داریم مدیریت خوب است. شما می بینید اتفاقات بدی که در کشورما افتاده نشات گرفته از همین سومدیریت است.

این هنرمند بیان کرد: دوستان شما با عملکرد نادرست در خانه موسیقی باعث شدید که محبوبیت خانه موسیقی در بین هزاران اعضای خانه موسیقی کم شود و این یک فاجعه است که نشان دهنده عدم مشروعیت و عدم محبوبیت است. از سوی دیگر موضوع سلب اعتماد نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد. متاسفانه ماجرا به گونه ای هدایت شده که رانت ها زیاده شده است. من با هیچ فردی دشمنی ندارم و فکر می کنم یک خانواده هستیم. هنر موسیقی هنر عشق ورزیدن است.  رانت خواری ها، محفلی اداره کردن ها، سوء مدیریت ها از اعضای خانه موسیقی سلب اعتماد کرده است. 


*فخرالدینی: مجامع عمومی خانه موسیقی باید فعال باشد تا انتخاب درست بکند

فرهاد فخرالدینی بعد از اظهارات کیوان ساکت گفت: راه حل برخی از مواردی که آقای ساکت به آن اشاره داشت مبتنی بر حضور پررنگ در مجامع عمومی خانه موسیقی است که در این صورت آن فردی که دوست دارید انتخاب خواهد شد. اینجا را خانه خودتان بدانید و وقتی دعوتی می شود این دعوت ها را اجابت کنید. باور کنید دیگر از من گذشته  و دوست دارم جوانان در عرصه های مدیریتی خانه موسیقی حضور داشته باشند. شما مطمئن باشید اگر بنده شخصا متوجه شوم که نمی توانم مفید باشم سریعا کناره گیری خواهم کرد. من عمرم را صرف ارکستر موسیقی ملی  کردم ولی وقتی دیدم نمی توانم کاری انجام دهم کنار کشیده ام. نگذارید کسی که شایستگی حضور در مدیریت خانه موسیقی را ندارد در اینجا بنشیند. این ایران به دوستان هم وارد است که چرا در انتخابات شرکت نکرده اند. 

*نوربخش: بکار بردن برخی از کلمات جفا در حق خانه موسیقی است

حمیدرضا نوربخش در پاسخ به برخی سخنان کیوان ساکت گفت: من از آقای کیوان ساکت عزیز خواهش می کنم از کلماتی که بار حقوقی دارد پرهیز کنند. وقتی شما از کلمه رانت استفاده می کنید و به اعتقاد من کلمه بسیار بدی است باید درباره آن مصداق هم بیاورید. شما مطمئن باشید اگر من رانت خوار بودم باید در این سال ها آلبوم  های زیادی تولید کرده و در کشورهای مختلف کنسرت می دادم. البته ممکن است برخی از دوستان تصور کنند که ما رانت خوار هستیم اما واقعا به کار بردن این کلمات خیلی جفاست. اصلا کدامیک از بزرگانی که در اینجا نشستند از رانت استفاده می کنند؟ اگر دوستان واقعا مصداقی از رانت خواری بنده و هیات مدیره دارند با مدارک و مستندات ارایه دهند. کیوان ساکت می تواند به من بگوید که سومدیریت دارم اما من از دوستان می خواهم برای بیان برخی از صحبت ها کمی رعایت کنند.


*فاضل جمشیدی: بدنه خانه موسیقی بزرگ شده ولی فعالیت ها متناسب نیست

در ادامه جلسه فاضل جمشیدی(عضو کانون خوانندگان سنتی) سخنانی را مطرح کرد. جمشیدی گفت: دافعه در خانه موسیقی به وجود آمده است. خانه موسیقی از چند سال پیش تاکنون گسترده تر شده و باید فعالیت هایش نیز گسترش پیدا می کرد ولی می بینیم ما از کار عقب هستیم. شما اگر به مجامع برگزار شده کانون ها دقت کنید خواهید دید که فعالیت های ما کاهش یافته است. به همین منظور من چند پیشنهاد اجرایی دارم که امیدوارم در خانه موسیقی لحاظ شود. همه هم میدانند من در این سالها سعی کرده ام کمک کنم. بدنه خانه موسیقی بزرگ شده اما فعالیت‌های آن مناسب نیست. وقتی اندازه قدمان کفش و لباس نداریم مشکل ایجاد می‌شود.


وی افزود: ما برای منتقدان و تحلیلگرانی که به خانه موسیقی انتقاد دارند کانونی تشکیل دهیم تا منتقدان بیایند و حتی یک اتاق در خانه موسیقی به آنها بدهیم. 

جمشیدی گفت: پیشنهاد دیگر این است که  دبیرخانه اجرایی برای شورای عالی خانه موسیقی یکی دیگر از مواردی است که می تواند در خانه موسیقی تشکیل شود. یعنی شورای عالی خانه موسیقی مستقل از خانه موسیقی حق دارد در مهمترین مسائل موسیقی کشور به وسیله یک فرد اجرایی کارها را پیگیری کند. 
 
جمشیدی گفت: دومین پیشنهاد من  این است که روابط عمومی خانه موسیقی  بسیار ضعیف است و متناسب با تعداد آدم ها روابط عمومی نداریم. یک آدم قوی انتخاب کنید هر روز با هنرمندان ارتباط داشته باشد و مشکلات انها را ببیند و گرفتاری های آنها را بگیرد به خانه بدهد. خانه باید تقویت شود. 


*سریر: به سمت بالندگی پیش می رویم


در ادامه محمد سریر(عضو شورای عالی خانه موسیقی) گفت: ما با برگزاری این نشست ها به سمت بالندگی بیشتری خواهیم رفت. من توصیه می کنم این جلسات را ادامه دهیم تا به مرور مشکلات نیز مرتفع شود. من حتم دارم همه دوستانی که در این جلسه صحبت کردند و طی ماه های گذشته نیز نقدهایی به خانه موسیقی وارد کردند با حسن نیت این کارها را انجام می دهند. 

*آذرسینا: خانه موسیقی  به دلیل صنفی بودن به هر موسیقی میدان داده است

در ادامه مهدی آذر سینا(نوازنده و مدرس کمانچه) گفت: مساله ای که باعث دوری برخی هنرمندان از خانه موسیقی شده، این بوده که رفتارهای دوستان خیلی هنرمندانه نیست. خانه موسیقی در این سال ها تقریبا بر خلاف جهت فعالیت های موسیقایی حرکت کرد. در خانه موسیقی  به دلیل صنفی بودن به هر موسیقی میدان داده شده است. 

*پیرنیاکان: در صنف خانه موسیقی همه در یک حق برخوردار هستند

در ادامه داریوش پیرنیاکان(شورای عالی خانه موسیقی) در این نشست گفت: اگر اساسنامه خانه موسیقی را مطالعه کنید متوجه می‌شوید از اول این تضاد را داشتیم که این اساسنامه و تشکیلات آیا باید به عنوان صنف از تمامی موسیقی طرفداری کند یا فقط موسیقی تفکری و جدی را دنبال کند. من خودم که جزو هیات موسسین بودیم از اول در این مورد که موسیقی پاپ نباید باشد موضع داشتم. ما بحث‌های زیادی داشتیم کسی که در پارک ساز می‌زند تا رهبر یک ارکستر می‌توانند در خانه عضو و از حق مساوی برخوردار باشند. اگر بخواهیم فکر آقای آذرسینا را دنبال کنیم حتما باید اساسنامه خانه تغییر کند و یک خانه و انجمن دیگری صرفا برای موسیقی خیلی هنری تشکیل شود. این صنف است نگاه نمی‌کنم کی استاد است و کی شاگرد! این‌ها همه در خانه از یک حق برخوردار هستند.


عضو شورای عالی خانه موسیقی و عضو هیات موسس خانه موسیقی درباره اینکه  به عنوان یک موسسه فرهنگی هنری ثبت شده است، اظهار کرد: اگر بخواهیم قانون موسسه فرهنگی هنری را اجرا کنیم، اعضا نه نمی‌توانند هیات مدیره و مدیرعامل انتخاب کنند. یعنی فقط اعضای هیات موسس می‌توانند تصمیم‌گیرنده باشند. ما نمی‌خواهیم این را اعمال کنیم. ما اگر می‌خواستیم این تشکیلات را به شکل صنف ثبت کنیم باید در وزارت کار به شکل کارگری این کار را انجام می‌دادیم. این اساسنامه به شکلی است حد وسط را گرفته است. 

حمیدرضا نوربخش در توضیح صنف خانه موسیقی گفت: یک زمانی در دولت اصلاحات با توجه به اینکه شعار اصلی رئیس‌جمهور جامعه مدنی بود، نهادهای مدنی‌ای را پایه‌گذاری کردند. پیش‌ قراول این نهادها خانه سینما بود. در آن روز چون پیشه‌ ای راجع به این نهادها نبود رایزنی و جمع‌بندی کردند که با توجه به اینکه کار فرهنگی هنری است نمی‌تواند نگاه کارگری و کارفرما برآن حاکم باشد و لازم است چنین فعالیت‌هایی با قواعد وزارت ارشاد فعالیت کنند و اساسا به همین جهت است که این نهاد ها با عنوان موسسه فرهنگی هنری چندمنظوره ثبت شد. به هر ترتیب این بحث سالهاست که وجود دارد. به عبارتی موسسات چند منظوره صاحبانی دارند که سهام‌داران آن تلقی می‌شوند. ما انجمن صنفی موسیقی هم داریم که در وزارت کار ثبت شده و مشابه آن در سینما نیز ثبت شده است. خانه‌های هنری اگرچه نام موسسه فرهنگی هنری دارند اما نهادهای صنفی هستند.

حسین پرنیا (نوازنده  سنتورو آهنگساز) در این جلسه گفت:من فکر می‌کنم ما یا خیلی خیال ‌پرداز یا خیلی خوش‌باور هستیم. وقتی دوستان و منتقدان در این جلسه می‌گویند رانت هست منظور رانتی نیست که برای دیگران به کار می‌بردند. منظور این است برنامه‌ها و داوری‌ها عادلانه نیست. 

اگر عادلانه سخن بگوییم جامعه مرد و زن‌ها هرکدام 50 درصد باشند ما نیمی از این جامعه  و صدای زن را نداریم. اصلا در اینجا وظیفه نهادهای موسیقی چیست؟ اگر همه تصمیم گرفتیم کار موسیقی انجام بدهیم اگر امام جمعه‌ای گفت موسیقی حرام است، باید چه تدبیری در مقابل آن  داشته باشیم؟  ایراد کار آنجایی است که عده‌ای به ریش ما می‌خندند برای آن‌ها فرقی نمی‌کند موسیقی هست یا نیست. ما زمانی می‌توانیم معنی دموکراسی را بفهمیم که منتقدان ما در خود ما باشند در خانه موسیقی برای منتقدان دفتر داشته باشیم. 

*فخرالدینی: بیایید کمک کنیم به ایده آل ها در خانه موسیقی برسیم

در این جلسه همچنین فرهاد فخرالدینی(رئیس شورای عالی خانه موسیقی) گفت: آرزوهای زیادی در دل همه ما نهفته است. من آرزوهای بسیار برای خانه موسیقی، مملکتم و کسانی که با هنر و سروکار دارند، دارم. الان هم گفتیم شاید بتوانیم کاری انجام بدهیم.چیزی که می‌خواهیم با آنی که می‌توانیم انجام بدهیم ممکن است خیلی فرق داشته باشد. من خیلی چیزها آرزو دارم؛ یکی از هدف‌های من است بتوانم ارکستر بزرگ را در خانه موسیقی تشکلی بدهم. گروه‌های موسیقی میدان داشته باشند و حمایت شوند. کارگاه‌های هنری  و ورکشاپ ها مختلف دایر شود و تجربه‌های اهل فن در اختیار جوانان قرار داده شود. آرزو دارم تمام بانوانی که صدایشان در سینه‌هایشان حبس شده است کار هایشان را ارائه دهند.

رئیس شورای عالی خانه موسیقی گفت: سعی کنید این نهاد را برای خودتان حفظ کنید چون اگر نباشد بازهم همان فاصله انجمن اخوت تا انجمن موسیقی که خیلی زمان برد را می‌برد. کمک کنید تا به ایده‌آل‌های شما برسیم و همانطور که شما می‌خواهید کار کنیم. باید خانه‌ای باشد که کارهای خود را بتواند راسا انجام بدهد. من چندی پیش به کشور جمهوری آذربایجان دعوت شدم حیرت کردم از نظامی که در موسیقی آن‌ها وجود دارد. کشوری که عکس اسکناس اش تار و کمانچه و دایره است با کشوری که وقتی می‌خواهند تار و کمانچه را در تلویزیون نشان بدهند با گل و گلدان آن را می‌پوشانند.بیایید کمک کنید تا به ایده آل ها برسیم. 


در ادامه داود گنجه‌ای (عضو شورای عالی و هیئت مدیره خانه موسیقی ) گفت:  من هم کلمه رانت را می‌فهمم. من می‌دانم نیت آقای ساکت نیت بدی نیست. اما واقعا این نهاد با تنگناهای بسیار شدید مواجه است... دو ماه است خانه موسیقی از پس هزینه های جاری برنمی آید...اما ما همواره سعی کرده ایم سخنان مخالفان و منتقدان را هم بشنویم...صراحتا می گویم در خانه موسیقی روی شما باز است هرکس انتقاد دارد، بگوید. از همه شما عزیزان می‌خواهم حرف های استاد فخرالدینی این پیر دیر موسیقی را گوش بدهیم  و محبت پیشه کنیم. منتقدان عزیز بیاید باهم رفیق و دوست باشیم. راست بگوییم، مرد باشیم و همه باهم همبسته باشیم.

*کامکار: برای سازندگی خانه موسیقی همه کمک کنند

در پایان جلسه هوشنگ کامکار(عضو شورای عالی خانه موسیقی) در سخنان کوتاهی گفت: از منتقدان هم می خواهم در جهت سازندگی خانه موسیقی ما را کمک کنند. بحث من این است که اگر کسی می‌تواند درباره خوانندگی زن اقدام کند بیاید بالا. ما باید در این زمینه ها کار کنیم. البته گروه کامکارها در این زمینه کارهایی را انجام داده است. من بر این باورم باید موسیقی را درست کرد و فضا را به سمتی برد که همه کسانی که در این زمینه موارد مبهمی دارند، راهنمایی شوند.

در این جلسه همچنین چند تن از اعضای خانه موسیقی نکاتی را یاد آور شدند و به ابهامات، انتقادات و پیشنهادات مطرح شده توسط مسئولان خانه موسیقی پاسخ داده شد. 

برای این جلسه چند برنامه اجرای موسیقی متناسب با نوروز تدارک دیده شد که به درخواست حاضران این برنامه ها اجرا نشد و نشست نوروزی فقط به پرسش و پاسخ پیرامون عملکرد خانه موسیقی و مسائل موسیقی اختصاص داشت.

مباحث تعاملی و گفت و گوهای اهالی موسیقی و طرح انتقادات سازنده در جلسات و نشست های آتی خانه ادامه خواهد یافت.



print